Terveyspalvelualan työehtosopimuksen neuvottelutulos on hyväksytty

Terveyspalvelualan unionin ja Hyvinvointiala HALI:n välinen neuvottelutulos terveyspalvelualan työehtosopimuksesta on hyväksytty. Ammattiliitto Jyty on yksi kahdeksasta Terveyspalvelualan unionin järjestöstä, jotka neuvottelevat alan työehtosopimuksesta työnantajia edustavan Hyvinvointiala HALI:n kanssa.

Uusi sopimus on voimassa 1.5.2024–30.4.2026. Sopimus on molemmin puolin irtisanottavissa kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen 1.4.2025 alkaen.

Palkankorotukset vuonna 2024

Palkankorotukset toteutetaan siten, että 1.9.2024 maksetaan yleis- ja taulukkokorotus 2,4 % ja samaan ajankohtaan toteutetaan lisäksi 0,51 % taulukkokorotus.

Paikallinen erä 0,4 % tulee maksuun 1.12.2024. Kertaerä 500 euroa maksetaan 1.12.2024. Luottamusmiehen ja työsuojeluvaltuutetun korvauksia korotetaan 1.9.2024 2,4 %

Palkankorotukset vuonna 2025

Palkkoja ajalle 1.5.2025–30.4.2026 (12 kk) korotetaan yleis- ja taulukkokorotuksella, jonka määrä ja ajankohta määräytyvät seuraavien verrokkialojen palkankorotusten perusteella:

• Teknologiateollisuuden työntekijöitä koskeva työehtosopimus
  • Kemian perusteollisuuden työntekijöitä koskeva työehtosopimus

Yleiskorotuksella korotetaan niitä henkilökohtaisia palkkoja, jotka ovat voimassa korotuskuukautta edeltävän kalenterikuukauden päättyessä.

Työryhmät jatkavat osaltaan

• Jatkuva yhteistyö ja työehtosopimuksen kehittäminen

Osapuolet tiivistävät yhteistyötä perustamalla työehtosopimuskausien kestosta riippumattoman jatkuvan tilannekuva- ja kehittämistyöryhmän. Tarkoituksena on kartoittaa keinoja neuvottelukulttuurin ja työehtosopimustoiminnan kehittämiseksi, sekä tehdä neuvottelukierroksen jälkeen yhdessä analyysin menneestä neuvotteluprosessista.

• Palkkatasotyöryhmä

Työryhmä seuraa ja arvioi terveyspalvelualan sekä julkisen sektorin palkkakehitystä ja tekee yhdessä esityksiä terveyspalvelualan työehtosopimuksen palkkausjärjestelmän kilpailukyvyn säilyttämiseksi. Työryhmässä kartoitetaan myös työvoiman saatavuuteen ja vaihtuvuuteen liittyviä tilastotietoja yhteisen tilannekuvan muodostamiseksi.

Muuta sopimusratkaisusta

Lisäksi työehtosopimusta päätettiin kehittää laajasti jatkuvan neuvottelun periaatteella toteutuvalla työryhmätyöskentelyllä. Mahdolliset muutokset tulevat voimaan 1.5.2025 alkaen, ellei sovita aikaisemmasta voimaantulosta. Työryhmätyöskentelynä jatketaan keskustelua seuraavista työehtosopimuksen tekstikohdista: jaksotyön uudistus, matkustussääntö, muutokset palkkasopimukseen, reservin kertausharjoitusten ajalta maksettava korvaus, työhyvinvointi ja luottamusmiesten toimintaedellytykset ja tiedonsaanti.

Yksityistä terveyspalvelualan työehtosopimusta noudatetaan yksityisissä sairaaloissa, lääkäriasemilla, kuntoutuslaitoksissa, terveyskylpylöissä, lääketieteellisissä laboratoriossa ja tutkimuslaitoksissa, röntgenlaitoksissa sekä työterveyshuollon yksiköissä. Yritysten lisäksi alalla toimii yhdistyksiä ja säätiöitä.

Ammattiliitto Jyty neuvottelee sopimuksesta osana Terveyspalvelualan Unionia, johon kuuluvat Jytyn lisäksi Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia, Suomen Terveydenhoitajaliitto, Suomen Työterveyshoitajaliitto STTHL, Akavan sairaanhoitajat ja TAJA sekä Kuntoutusalan Asiantuntijat KA.

Lisätietoja Jytyssä: Anne Sarvi, työmarkkinajuristi, puh. 020 789 3713, anne.sarvi@jytyliitto.fi