Historia

Vuonna 1918 perustettu Suomen kunnallisvirkamiesyhdistysten keskusliitto, nykyinen Ammattiliitto Jyty, on vanhin kunta-alan ammattiliitto Suomessa. Se syntyi ensimmäisen maailmansodan jälkimainingeissa, kun inflaatio söi virkamiesten palkkoja ja he alkoivat perustaa yhdistyksiä puolustamaan taloudellisia etujaan.

Kaupunkien harvat virkamiehet olivat 1900-luvun alun Suomessa yläluokkaa, hyvin toimeen tulevia ammattilaisia. Ensimmäisen maailmansodan synnyttämän inflaation seurauksena hinnat kymmenkertaistuivat, mutta virkamiesten palkat pysyivät ennallaan. Kun palkka ei enää riittänyt elämiseen, tarve järjestäytymiseen ja virkasuhteen ehtojen uudelleen määrittelemiseen syntyi.

Aloite kunnallisvirkamiesten ensimmäisen paikallisen yhdistyksen perustamisesta syntyi Turussa 8.1.1918, kun kaupunginkirjaston hoitaja, filosofian kandidaatti Einar Holmberg kutsui turkulaisia kunnallisvirkamiehiä harkitsemaan oman yhdistyksen perustamista. Suomen sisällissota kuitenkin keskeytti perustamistoimet.

Sodan jälkeen, 19.10.1918, Turun yhdistys lähetti kiertokirjeen ”kunnallisille virkakunnille Suomen kaupungeissa”, jossa kehotettiin virkamiehiä perustamaan yhdistyksiä omille paikkakunnilleen. Pietarsaareen, Lahteen ja Jyväskylään perustettiin yhdistykset lokakuussa 1918, ja saman vuoden aikana syntyi vielä useita muitakin paikallisyhdistyksiä.

Yhdistyksistä syntyy liitto

Valtakunnallisen keskusliiton perustamisajatus lähti liikkeelle Vaasan yhdistyksestä, joka lähetti lokakuussa 1918 kirjeen Turun yhdistykselle. Vaasalaiset virkamiehet ehdottivat, että kaikki maassa toimivat kunnallisvirkamiesyhdistykset lähettäisivät edustajansa mahdollisimman pian pidettävään kokoukseen. Turun yhdistys lähetti marraskuussa 1918 kirjeen kaikille perustetuille yhdistyksille. Siinä todettiin:

Kunnallisvirkamiesyhdistysten valtakunnallisen keskusliiton perustava kokous pidetään Tampereella rahatoimikamarin huoneistossa joulukuun 7. päivänä alkaen kello 5 iltapäivällä.

Suomen kunnallisvirkamiesyhdistysten keskusliitto, ruotsinkieliseltä nimeltään Kommunala tjänstemannaföreningarnas centralförbund i Finland, perustettiin Tampereella 7.12.1918. Siitä voidaan katsoa nykyisin Ammattiliitto Jytynä tunnetun liiton toiminnan alkaneen. Virallisia perustajayhdistyksiä oli kuusi: Lahti, Tampere, Turku, Pori, Kuopio ja Vaasa. Kokouksen puheenjohtajana toimi kaupunginkamreeri Asser Kalm ja sihteerinä kaupunginaktuaari Frans Ljungqvist.

Näin määriteltiin vuonna 1918 keskusliiton tarkoitus ja tavoitteet:

Liiton tarkoituksena on valvoa siihen kuuluvien virkamiesten yhteiskunnallisia ja taloudellisia etuja ja olla heille siveellisenä tukena.

Liitto uudistuu

Vuosikymmenten saatossa liiton nimi on vaihtunut muutamaan kertaan. Isompi muutos tapahtui liittokokouksessa 3.–5.11.2004, kun Kunnallisvirkamiesliitto KVL sai nimekseen Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto ry.

Liiton nimi ja visuaalinen ilme uudistuivat viimeksi liittovaltuuston järjestäytymiskokouksessa 23.–24.11.2020, jolloin liiton nimeksi tuli Ammattiliitto Jyty. Liiton ruotsinkielinen nimi on Fackförbundet Jyty rf ja englanninkielinen nimi Trade Union Jyty.

Liiton puheenjohtajat

• filosofian maisteri Harald Dalström (1919)
  • professori Zachr. Castren (1920–1938)
  • oikeusneuvosmies Knut Furuhjelm (1938–1943)
  • filosofian maisteri Alex Danielson (1944–1945)
  • kaupungin insinööri Akseli Linnavuori (1946–1949)
  • vanhempi oikeusneuvosmies Eero Rönkä (1950–1966)
  • valtiotieteiden maisteri Urpo Ryönänkoski (1967–1972)
  • kaupunginvouti Juhani Tuominen (1973)
  • kunnallispormestari Henrik Boehm (1973–1975)
  • insinööri Taisto Mursula (1976–1992)
  • filosofian tohtori Katriina Perkka-Jortikka (1993–2000)
  • yhteiskuntatieteisen lisensiaatti Markku Jalonen (2001–2006)
  • oikeustieteiden kandidaatti Merja Ailus (2006–2009)
  • hallintotieteiden maisteri Maija Pihlajamäki (2010–2020)
  • oikeustieteiden maisteri, varatuomari Jonna Voima (2020–).