Jyty jäsenkysely: Pohjois-Pohjanmaan kuntien säästötoimet kuormittavat henkilöstöä

Monissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa on toteutettu tai suunnitteilla erilaisia säästötoimia. Ammattiliitto Jytyn jäsenkyselyn mukaan noin puolet vastaajista kokee, että työtehtäviä on liikaa henkilöstön määrään nähden.

Iso osa Pohjois-Pohjanmaan kuntatyöntekijöistä työskentelee säästöpaineiden keskellä: 45 % Jytyn kyselyyn vastanneista kertoo, että omalla työpaikalla on toteutettu tai suunnitteilla säästötoimenpiteitä. Vastaajista 46 % kokee, että säästötoimet liittyvät hyvinvointialueuudistukseen ja sen aiheuttamaan muutokseen kunnissa. Lisäksi Pohjois-Pohjanmaalla 48 % vastaajista kokee, että henkilöstöä on liian vähän työtehtävien määrään nähden.

Jytyn kyselyn mukaan säästötoimet Pohjois-Pohjanmaan kunnissa näkyvät erityisesti henkilöstön työmäärän lisääntymisenä, kun henkilöstöresurssit pienenevät sekä työtehtävien muutoksina, kun töitä järjestellään uudelleen. Käytössä on ollut monia muitakin säästötoimia, kuten vapaaehtoiset talkoovapaat, lomarahojen vaihto vapaaksi, osa-aikaistamiset ja lomautukset.

– Säästötoimet ja resurssipula näkyvät Pohjois-Pohjanmaalla etenkin pienissä kunnissa, joissa iso osa työvoimasta siirtyi hyvinvointialueille. Pieniin kuntiin jäänyttä henkilöstöä on vähän kuntien vastuulla oleviin tehtäviin nähden. Samaan aikaan kuntien valtionosuuksia leikataan, jolloin kuntatalous on tiukilla, sanoo Jyty Pohjois-Pohjanmaan puheenjohtaja Paula Retsu, joka toimii myös Monetra Oulun pääluottamusmiehenä.

Monissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa mietitään säästötoimia tällä hetkellä. Esimerkiksi Tyrnävällä ja Lumijoella on käynnissä koko henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut.

– Tyrnävällä on käynnissä yhteistoimintaneuvottelut mahdollisesta lomautusjaksosta. Pyrkimys on kunnan talouden sopeuttaminen hallitusti ja yhteisvastuullisesti. Neuvotteluissa on mukana joustavana vaihtoehtona jakson toteuttaminen palkattomilla vapailla, kertoo Tyrnävän kunnan Jytyn pääluottamusmies Teija Mikkonen.

Työvoimapulaa on kunnissa monilla aloilla

Samaan aikaan, kun Pohjois-Pohjanmaan kunnat säästävät, vastaajista 70 % kertoo, että auki olevien työpaikkojen täyttämisessä on jonkin verran tai paljon vaikeuksia. Kuntien vastuulla olevissa tehtävissä työvoimapulaa on lähes kaikilla sektoreilla, mutta eniten vastaajien mielestä kasvatus- ja koulutuspalveluissa (57 %) ja ateria- puhtauspalveluissa (26 %).

– Tilanne on nurinkurinen. Samalla, kun kunnat etsivät säästöjä, monet säästökohteet kärsivät työvoimapulasta. Henkilöstöstä säästäminen ei luo myönteistä työnantajakuvaa, mikä voi pahentaa työvoimapulaa entisestään. Kuntasektorin ammattialoista eniten työvoimapulaa Pohjois-Pohjanmaalla näyttää olevan varhaiskasvatuksessa, Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima sanoo.

Kuntatyön arvostusta ja palkkausta parannettava

Ammattiliitto Jyty kantaa huolta erityisesti kuntatyön arvostuksesta, palkkauksesta ja työhyvinvoinnista. Pohjois-Pohjanmaalla vain 32 % koki, että omaa ammattia arvostetaan yhteiskunnassa paljon tai erittäin paljon. Lisäksi 75 % vastaajista koki, ettei työtä arvosteta palkkauksellisesti riittävästi. Kuntatyöntekijät itse pitävät kuitenkin omaa työtään arvokkaana ja merkityksellisenä.

– Maan hallituksen ajamien leikkausten sijaan pitäisi turvata kuntien ja hyvinvointialueiden rahoitus, riittävä resurssointi ja työpaikkojen vetovoima. Työelämäheikennysten sijaan pitäisi edistää työhyvinvointia, työkykyä ja oikeudenmukaista palkkausta, Jonna Voima korostaa.

– Julkisen sektorin säästöjä ei pitäisi tehdä työntekijöiden terveyden ja työssäjaksamisen kustannuksella. Liian tiukalle vedetyt resurssit johtavat siihen, että työntekijät eivät enää jaksa tehdä koulutustaan vastaavaa työtä ja vaihtavat mieluummin työpaikkaa tai jopa ammattialaa, Jytyn puheenjohtaja jatkaa.

TE-palvelut siirtyvät kuntiin

Kunta-ala on muutosten kourissa. Hyvinvointialueuudistus siirsi sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen kunnista hyvinvointialueille, mutta TE-palvelut siirtyvät puolestaan valtiolta kunnille vuoden 2025 alusta.

– TE-palvelut 2024 -uudistuksessa kuntiin siirtyy iso joukko uusia työntekijöitä. Kuntaorganisaatioissa on oltava riittävät resurssit näiden muutosten läpivientiin, Voima huomauttaa.

“Miten menee, kuntatyöntekijä?” -kysely tehtiin kunnissa työskenteleville Ammattiliitto Jytyn jäsenille marras–joulukuussa 2023. Kyselyyn vastasi 2447 henkilöä. Pohjois-Pohjanmaan vastaajamäärä oli 270. Kyselyn tuloksia avataan alueellisesti alkuvuodesta 2024, kun Jyty kiertää ympäri Suomea työpaikkakiertueella.

Lisätietoja:

Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima, puh. 050 591 2341, jonna.voima@jytyliitto.fi

Jyty Pohjois-Pohjanmaan puheenjohtaja Paula Retsu, puh. 040 544 9096, paula.retsu@jytyhallinto.fi

Tyrnävän kunnan Jytyn pääluottamusmies Teija Mikkonen, puh. 044 497 1051, teija.mikkonen@tyrnava.fi

Jyty on ammattiliitto, jonka jäsenet toimivat kunta-alalla, hyvinvointialueilla, yksityisellä sektorilla, järjestöissä ja seurakunnissa. Jäsenistön suurimpia ammattialoja ovat sihteeri-, hallinto-, asiantuntija- ja ict-työ, nuoriso- ja järjestötyö, sosiaali- ja terveysala, kirjastoala sekä kasvatus ja koulutus. Ammattiliitto Jyty on STTK:n jäsenliitto.