Toinen lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle

​OAJ, JHL ja Jyty antoivat tänään päivän (26.4.) lakkovaroituksen, joka koskee viittätoista helsinkiläistä yksityiskoulua. Lakkopäivä tulee aiemmin ilmoitettujen lakkopäivien 19.–25.4. jatkoksi. Lakkovaroituksella varmistetaan sopimusneuvottelujen siirtyminen valtakunnansovittelijan toimistoon.

OAJ, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Ammattiliitto Jyty antoivat toisen lakkovaroituksen tänään 11.4. Lakkoajankohta on 26. huhtikuuta. Mikäli sopuun ei päästä, 19.4. alkaa kahdeksan päivän pituinen lakko, jonka viimeinen päivä on tiistai 26.4. (aiempi päivämäärä 25.4.).

Toisen lakkovaroituksen antamiseen päädyttiin, koska Sivista oli yllättäen väittänyt ensimmäisessä sovittelutapaamisessa, ettei neuvotteluja olisi päätetty 2.4. Toisella lakkovaroituksella OAJ, JHL ja Jyty varmistavat, että sopimusneuvottelut siirtyvät valtakunnansovittelijalle.

Molemmat lakot toteutuvat (19.–25.4. sekä 26.4.), ellei neuvottelutulosta synny. OAJ:n, JHL:n ja Jytyn mukaan lakko on laillinen ja siihen tulee osallistua. Järjestöt kantavat vastuun lakosta.

Lakkouhka koskee seuraavia kouluja: Apollon yhteiskoulu, Helsingin englantilainen koulu, Helsingin Saksalainen Koulu, Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, Helsingin Uusi yhteiskoulu, Helsingin yhteislyseo, Herttoniemen yhteiskoulu, International School of Helsinki, Kulosaaren yhteiskoulu, Lauttasaaren yhteiskoulu, Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio, Munkkiniemen yhteiskoulu, Oulunkylän yhteiskoulu, Pohjois-Haagan yhteiskoulu ja Töölön yhteiskoulu.

Helsinkiläisiä yksityiskouluja koskeva lakkouhka on samaan aikaan kuin pääkaupunkiseudulla toteutuvaksi ilmoitettu laaja kunta-alan lakko.

Neuvottelujen keskeytyminen koskee sekä yksityisen opetusalan työehtosopimusta että ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten sopimusta. Niiden piirissä on yhteensä noin 9 400 OAJ:n jäsentä. Yksityisen opetusalan sopimusta sovelletaan yleissivistävien yksityiskoulujen lisäksi useissa ammatillisissa oppilaitoksissa ja lähes kaikissa ammattikorkeakouluissa, taiteen perusopetuksen ja vapaan sivistystyön oppilaitoksissa sekä muuan muassa kansanopistoissa ja urheiluopistoissa.

Sivistan sopimukset koskevat opettajien ohella JHL:n ja Jytyn edustamaa oppilaitosten hallinto- ja tukipalveluhenkilöstöä.