Yksityisellä terveyspalvelualalla saatiin yleisen linjan mukainen neuvottelutulos

Yksityiselle terveyspalvelualalle syntyi neuvottelutulos pitkien neuvottelujen jälkeen torstaina 25. kesäkuuta. Neuvottelutulos on yleisen linjan mukainen. Sopimuksen sisällöstä tiedotetaan tarkemmin, kun kaikkien liittojen hallinnot ovat sen hyväksyneet. Jytyn liittohallitus kokoontuu heti perjantaina 26.6.

Terveyspalvelualan yleissitovaa työehtosopimusta noudatetaan terveydenhuoltoalan yksityisissä toimipaikoissa, kuten mm. yksityisissä sairaaloissa, lääkäriasemilla, kuntoutuslaitoksissa, terveyskylpylöissä, fysikaalisissa hoitolaitoksissa, lääketieteellisissä laboratorioissa ja tutkimuslaitoksissa, röntgenlaitoksissa ja työterveyshuollon yksiköissä. Yksityisiä terveyspalveluja voivat tuottaa yritykset, säätiöt ja yhdistykset.

Terveyspalvelualan työehtosopimus on useita työntekijäliittoja edustavan Terveyspalvelualan unioni ry:n ja työnantajia edustavan Hyvinvointiala HALI ry:n välinen sopimus. Jyty neuvottelee sopimuksesta osana Terveyspalvelualan unioni -neuvottelujärjestöä.

Lisätietoja: Anne Sarvi, työmarkkinalakimies, anne.sarvi@jytyliitto.fi

* Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien ja seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä 84 % on naisia.