Tule mukaan! – Jyty osallistuu Kohtuus kaikessa -mielenosoitukseen lauantaina 18.11. Helsingissä

STTK ja sen jäsenliitot järjestävät Kohtuus kaikessa -mielenosoituksen lauantaina 18.11.2023 Helsingin Kansalaistorilla. Ammattiliitto Jyty ja sen jäsenet ovat mukana yhteisessä mielenosoituksessa, jossa vastustetaan hallituksen esittämiä rajuja heikennyksiä työntekijöiden oikeuksiin ja sosiaaliturvaan.

Hallitus aikoo esimerkiksi helpottaa työntekijän irtisanomista, pidentää perusteettomia määräaikaisuuksia, heikentää työttömyysturvaa ja muuttaa ensimmäisen sairauspäivän palkattomaksi. Lisäksi vaikeutetaan työntekijöiden neuvottelumahdollisuuksia heikentämällä luottamusmiehen asemaa, rajoittamalla lakko-oikeutta ja sementoimalla nais- ja miesvaltaisten alojen palkkaepätasa-arvo.

Lauantaina 18.11.2023 keskusjärjestö STTK ja sen jäsenliitot kutsuvat mukaan kaikki jäsenet, sidosryhmät ja huolestuneet kansalaiset osoittamaan mieltä hallituksen heikennyksiä vastaan.

Joukossa on voimaa! Lähetetään yhdessä vahva viesti hallitukselle: Kohtuus kaikessa!

Ohjelma:

Klo 10.30 alkaen kokoonnumme Helsingin Olympiastadionin edustalla olevalla Mäntymäenkentällä.
Klo 11.00 alkaen marssimme Mannerheimintietä pitkin kohti keskuskirjasto Oodin edustalla sijaitsevaa Kansalaistoria.
Klo 12.00 Kansalaistorin ohjelma alkaa. Luvassa on liittojen ja keskusjärjestön sekä sidosryhmien edustajien puheenvuoroja, koko perheelle sopivaa ruokatarjoilua ja musiikkia.
Klo 14.00 tilaisuus päättyy.

Tilaisuudessa live-esiintyjänä on koko kansan suosikki STIG ja musiikista muuten huolehtii DJ Misterhustla. Tilaisuuden juontaa tv:stä tuttu Katja Ståhl. Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima pitää puheenvuoron mielenosoituksessa.

Ruoka- ja glögitarjoilu, jakomateriaalit ja arvonta

• Jytyläisille on tarjolla lämmin ruokatarjoilu ja glögi paikan päällä.
  • Jakomateriaaleina on mm. kylttejä, liivejä, rintanappeja, ilmapalloja ja huiveja. Saat materiaalit valmiina paikan päältä.
  • Jytyläisille järjestetään paikan päällä arvonta, jossa palkintona on kolme lahjakorttia.

Tue mielenosoitusta somessa!

Oletko tulossa mukaan mielenosoitukseen? Tai etkö pääse paikalle, mutta haluat silti näyttää tukesi mielenosoitukselle ja sen tavoitteille?

Julkaise omissa tai yhdistyksesi sosiaalisen median kanavissa tietoa mielenosoituksesta ja sen syistä. Mielenosoituksen yhteinen hashtag on #kohtuuskaikessa. Voit käyttää esimerkiksi Jytyn tuottamia valmiita somekuvia, jotka ovat ladattavissa liiton nettisivuilta.

Olemme tehneet Instagramiin myös valmiin storypohjan, jossa voit omin sanoin kertoa, miksi vastustat hallituksen suunnittelemia työelämäheikennyksiä.

Tägää aiheeseen liittyviin julkaisuihin ja storyihin myös meidät @jyty_ry (Instagram ja X) ja käytä hashtageja #jyty, #jytyläiset ja #kohtuuskaikessa. Julkisilla Instagram-tileillä olevia storyja, joihin Jyty on tägätty, jaamme harkinnan mukaan myös liiton Instagramissa.

Lataa somekuvat

Mukaan kauempaakin!

Järjestämme maksuttomia yhteiskuljetuksia mielenosoitukseen noin 200 kilometrin säteellä Helsingistä. STTK:n järjestämät bussit lähtevät Jyväskylästä, Lappeenrannasta, Porista, Tampereelta ja Turusta.

Reitit ovat:

• Jyväskylä-Lahti-Helsinki
  • Tampere-Lempäälä-Valkeakoski-Hämeenlinna-Riihimäki-Hyvinkää
  • Turku-Salo-Lohja
  • Pori-Huittinen-Humppila-Forssa-Karkkila-Vihti-Nummela
  • Lappeenranta-Kouvola-Porvoo
  • Kotka
  • Mikkeli

Ilmoittaudu bussikuljetuksiin:

Ilmoittautuminen päättyy 12.11.2023 klo 24.00

Lisätietoa bussikuljetuksista: paivi.laakso@sttk.fi

Osallistu!

Markkinoi tapahtumaa ja jaa someen ennakkotietoja ja sisältöjä tunnisteella #kohtuuskaikessa. Voit myös tägätä meidät tunnisteella @sttkmikonkatu. Jaa kutsua verkostoillesi!

Ajantasaisen tiedon mielenosoituksesta löydät:

Toivomme mielenosoitukseen jäsenliittojen ja kaikkien mukanaolevien tahojen kylttejä ja banderolleja omilla iskulauseilla sanoitettuna. – Ethän sisällytä niihin minkäänlaisia syrjiviä viestejä ja symboleja tai yllytä vihaan tai väkivaltaan.

UKK

Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin löydät täältä.

Miksi osoitamme mieltämme?

Hallitusohjelma sisältää useita työntekijän oikeuksia ja sosiaaliturvaa heikentäviä esityksiä. Heikennykset koskettavat isoa osaa suomalaisista. Toteutuessaan ne lisäävät epävarmuutta ja eriarvoisuutta. Hallitus ei kuuntele huolestuneiden kansalaisten viestejä, eikä ole valmis neuvottelemaan toimista aidosti. Kokosimme tähän listaan työntekijöiden kannalta vakavimmat. Kaikki hallitusohjelman heikennykset työelämään löydät Jytyn nettisivuilta.

• Nais- ja miesvaltaisten alojen välistä palkkaepätasa-arvoa ei saa sementoida!
  • Lakko-oikeus on ihmisoikeus!
  • Irtisanomiseen pitää olla painava syy!
  • Sairastaminen ei saa tarkoittaa tulonmenetyksiä!
  • Vuoden määräaikainen työsopimus lisää epävarmuutta työelämässä!
  • Leikkaukset eivät saa kohdistua vain pienituloisiin!

Tiedote: STTK ja jäsenliitot järjestävät Kohtuus kaikessa -mielenosoituksen 18. marraskuuta

Hallituksen esittämät työmarkkinauudistukset ovat palkansaajille kohtuuttomia. Hallitusohjelman toteutuessa luvassa on merkittäviä heikennyksiä moniin työelämän oikeuksiin ja sosiaaliturvan leikkauksia, jotka kohdistuvat eri väestöryhmiin.

Varaa myös kalenteristasi: Missä kohtuus? -jäsenilta 6.11.

Järjestämme hallituksen työelämäheikennyksiä käsittelevän jäsenillan maanantaina 6.11. klo 17-18.30. Jäsenillassa ovat mukana STTK:n puheenjohtaja Antti Palola sekä Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima, edunvalvontajohtaja Jukka Maarianvaara ja järjestöjohtaja Ari Sauros. Lähetämme kutsun striimattavaan webinaariin Jytyn jäsenille tällä viikolla. Seuraa postiasi!