Sosiaalipalvelualan sovittelu jatkui – lakko alkaa tiistaina

Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen sopijaosapuolet tapasivat valtakunnansovittelijan toimistolla maanantaina 22.5. Osapuolten näkemykset palkkaratkaisun saamiseksi ovat melko kaukana toisistaan. Jytyn ilmoittama lakko erikseen mainituissa päiväkodeissa ja hoivakodeissa alkaa tiistaina 23.5.

Neuvottelijat tapaavat toisensa sovittelijan johdolla jälleen perjantaina 26.5. Jytyn neuvottelijana toimii työmarkkina-asiantuntija Päivi Salin.

Jyty vaatii työvoimapulasta kärsivälle yksityiselle sosiaalipalvelualalle vähintään samantasoiset palkankorotukset kuin hyvinvointialueille ja kuntiin.

– Yksityinen sosiaalipalveluala kärsii pahasta työvoimapulasta, jonka suurin syy on työn vaativuuden ja palkkauksen välinen epäsuhta. Ongelmat koskevat etenkin varhaiskasvatusta, lastensuojelua ja vanhusten hoivatyötä. Nyt on viimeinen hetki korjata palkkauksen epäkohdat, Ammattiliitto Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima korostaa.

Lakko päiväkodeissa ja hoivakodeissa alkaa tiistaina 23.5.

Ammattiliitto Jytyn ilmoittamat lakot erikseen mainituissa päiväkodeissa ja hoivakodeissa alkaa tiistaina 23.5. Ammattiliitto Jyty maksaa lakkoon osallistuville jäsenille lakkoavustusta. Lue tarkat lakkorajaukset, usein kysytyt kysymykset ja lakkoavustuksen hakuohjeet alta.

Lisätietoja jäsenille:

1. Luottamusmiehet (yhteystiedot saat yhdistykseltäsi)
  2. Aluetoimistot (omalla alueellasi)

Seuraa neuvotteluja: