Ammattiliitto Jyty: Metsäkeskuksen yt-neuvotteluissa jäävettä henkilöstön niskaan

Suomen metsäkeskus on päättänyt syyskuun lopussa käynnistetyt yt-neuvottelut, joiden myötä 50 henkilöä irtisanotaan ja 30 tehtävää määräaikaistetaan. Lisäksi vuoden loppuun mennessä päättyy 30 työsuhdetta eläköitymisten ja määräaikaisuuksien päättymisen myötä.

Edellisten lisäksi muutosneuvotteluiden tuloksena koko henkilöstö lomautetaan vuoden 2024 aikana 1–5 viikkoa tehtävittäin vaihdellen. Lisäksi tehdään lukuisia työsuhde-ehtojen muutoksia, jotka liittyvät mm. toimipaikkamuutoksiin.

– Työntekijäpuolelle tämä oli jäävettä niskaan. Henkilöstöllä oli paljon pienempi käsitys henkilöstön säästö- ja vähennystavoitteista kuin nyt oli yt-neuvotteluiden lopputulos, Jytyn työmarkkina-asiantuntija Päivi Salin ihmettelee.

– Henkilöstövaikutus tulee olemaan kaikki toimenpiteet huomioiden noin 100 henkilötyövuotta vuoteen 2025 mennessä. Kyse on valtavasta henkilöstömäärän vähentämisestä, mikä tuo jäljelle jäävien työntekijöiden jaksamiselle suuria haasteita, Salin jatkaa.

Suomen metsäkeskus on keskeinen toimija maamme metsäelinkeinojen edistämisessä ja puunhuollon turvaamisessa, jossa tarvitaan metsäalan asiantuntijoiden lisäksi hanketyöntekijöitä sekä hallinto -ja tukipalveluita.

Metsäkeskuksessa työskentelee tällä hetkellä 532 henkilöä, joista määräaikaisina on 66.

Lisätietoja:

Jytyn työmarkkina-asiantuntija Päivi Salin, puh. 020 789 3716, paivi.salin@jytyliitto.fi

Jyty on ammattiliitto, jonka jäsenet toimivat kunta-alalla, hyvinvointialueilla, yksityisellä sektorilla, järjestöissä ja seurakunnissa. Jäsenistön suurimpia ammattialoja ovat sihteeri-, hallinto-, asiantuntija- ja ict-työ, nuoriso- ja järjestötyö, sosiaali- ja terveysala, kirjastoala sekä kasvatus ja koulutus. Ammattiliitto Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Asiasanat: