Jyty ei toistaiseksi ole ilmoittanut lakoista viikolle 7

Viikolle 7 on ilmoitettu useita poliittisia lakkoja eri liittojen toimesta. Jyty ei toistaiseksi ole ilmoittanut poliittisia lakkoja kyseiselle viikolle. Jytyn jäsenet eivät osallistu muiden liittojen ilmoittamiin lakkoihin.

Muiden liittojen ilmoittamien lakkojen aikana jytyläiset ovat normaalisti töissä ja tekevät ainoastaan omat työnsä ja työtehtävänsä. Jytyläiset eivät paikkaa lakkoon osallistuvien työntekijöiden töitä muuttamalla työvuorojaan, tekemällä ylitöitä tai kiristämällä työtahtia.

Hallitusohjelma sisältää suuren määrän heikennyksiä työelämään, työntekijän oikeuksiin, lakko-oikeuteen, työsuhteen ehtoihin, työttömyysturvaan ja sosiaaliturvaa. Ammattiliitto Jyty on viestinyt hallitukselle monin eri tavoin, että sen kaavailemat työelämäheikennykset ovat kohtuuttomia, eikä niitä pidä toteuttaa. Tästä huolimatta hallitus ei ole kuunnellut tai etsinyt ratkaisua kärjistyneeseen tilanteeseen. Me Jytynä emme ole valmiita luovuttamaan vaan teemme kaikkemme ratkaisun löytämiseksi.

Jyty on lanseerannut vaikuttamiskampanjan kutsuakseen hallituksen dialogiin kanssamme. Lue tarkemmin vaikuttamiskampanjastamme täältä: Kirjoita viestisi Suomen hallitukselle

Myös Jytyn julistamat lisätyötaistelutoimet ovat mahdollisia, mikäli hallitus jatkaa yksipuolista sanelupolitiikkaa. Pyrimme kuitenkin löytämään ratkaisun ensisijaisesti neuvotteluteitse.

Ohjeet toisen ammattiliiton lakosta

Jytyn jäsenet eivät tee toisen ammattiliiton ilmoittaman lakon piiriin kuuluvien jäsenten töitä. Jytyläiset menevät normaalisti töihin ja tekevät ainoastaan omat työnsä ja työtehtävänsä. Jytyläiset eivät paikkaa muiden lakossa olevien työntekijöiden töitä muuttamalla työvuorojaan, tekemällä ylitöitä tai kiristämällä työtahtia. Lisäksi on muistettava, että vuoronvaihtoon ja ylityön tekemiseen vaaditaan aina työntekijän suostumus.

Voinko osallistua toisen liiton ilmoittamaan lakkoon?

Jos Jyty tai sen yhdistys ei ole ilmoittanut lakosta, Jytyn jäsenet menevät normaalisti töihin. Esimerkiksi varhaiskasvatuksessa työskentelevät jytyläiset menevät normaalisti töihin. Poliittisessa lakossa on tärkeää seurata vain oman ammattiliiton antamia ohjeita, sillä liitot ovat ilmoittaneet erilaisista lakkotoimista.

Pitääkö minun suostua ylitöihin lakon aikana?

Jytyläiset eivät paikkaa muiden lakossa olevien työntekijöiden töitä muuttamalla työvuorojaan, tekemällä ylitöitä tai kiristämällä työtahtia. Tästä periaatteesta on sovittu yhteisesti ammattiyhdistysliikkeen kesken. Lisäksi on muistettava, että vuoronvaihtoon ja ylityön tekemiseen vaaditaan aina työntekijän suostumus.

Mitä Jyty on tehnyt vaikuttaakseen hallitukseen?

Jyty on tehnyt aktiivisesti vaikuttamistyötä koko hallituskauden ajan osallistumalla esimerkiksi lainsäädännön lausuntokierroksiin, työministerin seminaareihin, työryhmiin sekä muihin kuulemisiin. Olemme tavanneet päättäjiä, ottaneet kantaa tiedottein sekä kannanotoin ja järjestäneet mielenosoituksen viimeksi marraskuussa. Jyty on toiminut aktiivisesti liittojen yhteisessä valmistelussa ja pyrkinyt neuvottelemaan ja esittämään ratkaisuja kärjistyneestä tilanteesta poispääsemiseksi.

Tällä hetkellä Jyty kerää jäsenten terveisiä suoraan hallitukselle vietäväksi. Haluamme vaikuttamiskampanjamme viestien tekijöiksi mahdollisimman monen jytyläisen.

Kenties sinä voit toimia rauhanvälittäjinä ja neuvottelijoina tässä tilanteessa? Ehkä juuri sinun terveisesi tai kiteytyksesi tämänhetkisestä tilanteesta saa hallituksen kuuntelemaan ja etsimään kanssamme ratkaisuja tähän polarisoituneeseen tilanteeseen?