Jyty aloittaa ylityökiellon neuvonta-alalla 28. helmikuuta

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty aloittaa neuvonta-alalla ylityö- ja vuoronvaihtokiellon sekä vapaa-aikana työasioissa matkustamisen kiellon perjantaina 28.2 kello 06:00 alkaen. Työtaistelulla pyritään vaikuttamaan sopimusneuvotteluihin Palvelualojen työnantajat Palta ry:n kanssa. Kielto koskee niitä Jytyn jäsenten työpaikkoja, joissa noudatetaan neuvonta-alan runkosopimusta tai Faba osk:n ja Viking Genetics Oy:n talokohtaisia työehtosopimuksia. Kielto on voimassa toistaiseksi.
Työtaistelutoimilla pyritään vauhdittamaan sopimusneuvotteluja Palvelualojen työnantajat Palta ry:n kanssa. Neuvonta-alan työehtosopimukset päättyivät 31.12.2019 ja ala on ollut siitä lähtien sopimuksettomassa tilassa. Neuvotteluja on käyty marraskuusta lähtien ja neuvottelukertoja on takana jo yli kymmenen.
 – Kovasta yrityksestä huolimatta sopimusneuvotteluissa ei ole tapahtunut merkittävää edistymistä. Suurimpana ongelmana on ns. kiky-tuntien poistaminen ja työnantajapuolen niistä vaatimat täysin kohtuuttomat sopimusheikennykset, Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki ihmettelee.
Neuvonta-alan ylityö- ja vuoronvaihtokiellon sekä vapaa-aikana työasioissa matkustamisen kiellon ovat asettaneet kaikki alan palkansaajajärjestöt, joita ovat Jytyn lisäksi Agronomiliitto, Ammattiliitto Pro ja JHL. Työehtosopimusten piiriin kuuluvat suurimmat työpaikat ovat ProAgria, Faba, Taitoyhdistykset, Martat, 4H-liitto ja -yhdistykset, Vapaa-ajan kalastajat ja Työtehoseura.
Ongelmista huolimatta TES-neuvotteluja jatketaan seuraavan kerran maanantaina 2.3.
Lisätiedot Jytyssä:
  • Työmarkkina-asiamies Veli Vähämäki, puh. 020 789 3717 ja työmarkkinalakimies Anniina Kannelsuo 020 789 3712
  • Järjestöjohtaja Ari Sauros, puh. 0400 343 424
* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto.