Jäsentiedote lakosta pääkaupunkiseudulla 3.–9.5.2022

Ammattiliitto Jytyn julistama viikon kestävä lakko Helsingissä, Vantaalla, Espoossa ja Kauniaisissa alkaa tiistaina 3.5.2022 klo 00.01 ja koskee kaikkia tämän jälkeen alkavia työvuoroja. Lakko päättyy maanantaina 9.5.2022 klo 23.59. Jytyn julistama lakko koskee kaikkien kunta-alan sopimusten (KVTES, SOTE, OVTES, TTES, LS, TS) sekä AVAINTES-sopimuksen ja SEURETES-sopimuksen piirissä työskenteleviä Jytyn jäseniä seuraavilla työnantajilla:

•    Helsingin kaupunki
•    Palmia Oy:n työntekijöiden hoitamat tehtävät ja toiminnot, jotka sijaitsevat Helsingin kaupungin alueella
•    Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin työntekijöiden hoitamat tehtävät ja toiminnot, joita suoritetaan alla olevien Helsingin kaupungin alueella sijaitsevien sairaaloiden ja Helsingin kaupungin toimipisteissä:
– Malmin sairaala
•    Urheiluhallit Oy
•    Vuosaaren Urheilutalo Oy
•    Jääkenttäsäätiö
•    Orton Oy:n työntekijöiden hoitamat tehtävät ja toiminnot, jotka sijaitsevat Orton sairaalan alueella ja HUS:in sairaaloissa Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien alueilla

Espoo

•    Espoon kaupunki
•    Palmia Oy:n työntekijöiden hoitamat tehtävät ja toiminnot, jotka sijaitsevat Espoon kaupungin alueella
•    Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) työntekijöiden hoitamat tehtävät ja toiminnot, joita suoritetaan Jorvin sairaalan ja Espoon kaupungin alueella sekä Espoon kaupungin toimipisteissä
•    Espoon catering oy

Vantaa

•    Vantaan kaupunki
•    Palmia Oy:n työntekijöiden hoitamat tehtävät ja toiminnot, jotka sijaitsevat Vantaan kaupungin alueella
•    Vantti Oy
•    Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) työntekijöiden hoitamat tehtävät ja toiminnot, jotka sijaitsevat Peijaksen sairaalan ja Vantaan kaupungin alueella sekä Vantaan kaupungin toimipisteissä

Kauniainen

•    Kauniaisten kaupunki

Muut

•   HUS Kiinteistöt Oy:n työntekijöiden hoitamat tehtävät ja toiminnot, jotka sijaitsevat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien alueilla
•    Puro Tekstiilihuoltopalvelu Oy:n työntekijöiden hoitamat tehtävät ja toiminnot, jotka sijaitsevat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien alueilla
•    HUS Tietohallinto, työntekijöiden hoitamat tehtävät ja toiminnot, jotka sijaitsevat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien alueilla
•    HUS Tilakeskus, työntekijöiden hoitamat tehtävät ja toiminnot, jotka sijaitsevat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien alueilla
•    HUS Logistiikka, työntekijöiden hoitamat tehtävät ja toiminnot, jotka sijaitsevat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien alueilla
•    HUS Asvia,  työntekijöiden hoitamat tehtävät ja toiminnot, jotka sijaitsevat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien alueilla
•    HUS Yhtymähallinto
•    OMNIA Espoon koulutuskuntayhtymä, työntekijöiden hoitamat tehtävät ja toiminnot, jotka sijaitsevat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien alueilla
•    HSL – Helsingin seudun liikenne, työntekijöiden hoitamat tehtävät ja toiminnot, jotka sijaitsevat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien alueilla
•    Seure henkilöstöpalvelut Oy, työntekijöiden hoitamat tehtävät ja toiminnot, jotka sijaitsevat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien alueilla olevissa työpaikoissa

Työtaistelun rajaukset

Työtaistelun ulkopuolelle rajataan tehtävät, jotka voivat aiheuttaa kansalaisten hengen, terveyden,  turvallisuuden ja omaisuuden vaarantumisen.

Työtaistelun ulkopuolelle rajataan myös kiireelliset sosiaalipäivystyksen tehtävät, sairaala-apteekissa
tapahtuva lääkkeen valmistus ja osastofarmasia tehohoidon osalta (siltä osin kuin niitä tarvitaan hengen ja terveyden suojelemiseksi), lääkehuollossa solunsalpaajalaboratorio/solunsalpaajien käyttökuntoon
laitto, lääkehuollossa varallaolo ja päivystysvarastot, perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon päivystys sekä kiirevastaanotot, perusterveydenhuollolle ja suun terveydenhuollolle välttämättömät toiminnot, perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon opetusvastaanotot, erikoishammaslääkäreiden vastaanottotoiminta, kunnallisissa ympäristöterveydenhuollon yksiköissä työskentelevät eläinlääkärit, työllistetyt ja työkeskukset.

Pääluottamusmiehet käyvät työnantajan edustajien kanssa neuvottelut paikallisista lakkorajoista ja tiedottavat niistä, kun neuvottelut on saatu päätökseen.

Lakkoon osallistuminen on Jytyn jäsenen velvollisuus. Lakolla Jyty pyrkii sopimustavoitteiden ja neuvottelutuloksen saavuttamiseen.

Usein kysyttyä lakosta

Lakolla tarkoitetaan työntekijöiden pidättäytymistä kokonaan lakon alaisesta työstä. Lakkoa käytetään painostuskeinona tilanteessa, jossa sopua ja yhteisymmärrystä työnantajaosapuolen kanssa ei muuten löydy, eikä asioiden eteenpäin vieminen onnistu enää pelkästään neuvottelemalla. Lakossa on tärkeää, että työtaistelutoimenpiteet ja painostuskeinot kohdistetaan mahdollisimman tehokkaasti työnantajaan.

Lakkoavustuksen hakeminen

Ammattiliitto Jyty maksaa lakkoon Helsingissä, Vantaalla, Espoossa ja Kauniaisissa 3.–9.5.2022 osallistuville lakkoavustusta 160 euroa jokaiselta lakkopäivältä, myös viikonlopun ajalta. Lakkoavustusta voi hakea lakon jälkeen 10.5.–17.6.2022. Lakkoavustusta haetaan sähköisesti osoitteessa jyty.lakkoavustus.fi/hakemus. Lue tarkemmat lakkoavustuksen hakuohjeet alla näkyvästä linkistä.

Lakkoneuvonnan yhteystiedot pääkaupunkiseudulla

Lakkoneuvontaa antavat ensisijaisesti pääluottamusmiehet / luottamusmiehet ja Etelä-Suomen toimipisteiden alueasiamiehet. Yhteystiedot löydät alta sekä oman yhdistyksesi nettisivuilta.

Pääluottamusmiehet / luottamusmiehet

Helsinki:

• Helsingin Kaupunki/Sote toimiala: PLM Sari Kuosku, puh. 040 822 1966
  • Helsingin Kaupunki/Kuva toimialue: PLM Antti Pajala, puh. 050 402 5809
  • Helsingin Seudun liikenne (HSL): PLM Pasi Niinikoski, puh. 040 587 2188
  • Helsingin Kaupunki/Kasko toimialue: PLM Kirsi Jaakkola, puh. 050 368 6637
  • Helsingin Kaupunki/Kymppi ja pelastuslaitos: PLM Johanna Puska, puh. 040 334 0435
  • Helsingin Kaupunki/kaupunginkanslia, tarkastusvirasto, palvelukeskusliikelaitos, Stara, taloushallintopalvelut, Työterveys Helsinki: PLM Maija Ruotsalainen, puh. 040 6718 231
  • Katso Jytyn luottamusmiehet Helsingissä

Espoo:

• Espoon kaupunki, PLM Elina Nyman, puh. 046 848 1490, jytyplm.espoo@gmail.com
  • Jyty Espoon seutu, puheenjohtaja Katja Vidgren, puh. 046 848 1440, jytypj.espoonseutu@gmail.com
  • Koulutuskuntayhtymä Omnia, PLM Niina Sahramaa, puh. 046 847 2158, jytyplm.omnia@gmail.com
  • Katso Jytyn luottamusmiehet Espoossa

Vantaa:

Kauniainen:

HUS:

• Koordinoiva PLM Anne Siivonen, puh. 050 4270230, jyty.paaluottamusmies@hus.fi
  • PLM Tuuli Urpela, puh. 040 746 1238, jyty.paaluottamusmies@hus.fi
  • Katso Jytyn luottamusmiehet HUSissa

Alueasiamiehet Etelä-Suomen toimipisteissä

• Alueasiamies Sini Felipe, puh. 040 663 4220
  • Alueasiamies Kimmo Hollmén, puh. 040 556 1809

Lakkotapahtumia pääkaupunkiseudulla

Paikallisia lakkotapahtumia tullaan järjestämään lakon aikana eri puolilla pääkaupunkiseutua. Liitto ja yhdistykset tiedottavat jäseniä lakkotapahtumista erikseen, kunhan tapahtumien järjestelyt ovat varmistuneet. Seuraa siis liiton ja oman yhdistyksesi viestintää ja tule mukaan tapahtumiin.

Ilmoittaudu Jytyn lakkovahdiksi

Lakkovahdeiksi tarvitaan vapaaehtoisia, joille järjetetään opastus tehtävään. Lakkovahdit kiertävät yhdessä tiettyjä kohteita ja oleskelevat ulkona jakaen tietoa työtaistelusta sekä tarkastaen, ettei työpaikoille mennä. Lakkovahdit kiertävät yhdessä Jytyn ja muiden liittojen lakkovahtien kanssa, joten yksin ei tarvitse kenenkään toimia. Lisätietoja saat oman työpaikkasi pääluottamusmiehiltä, omalta yhdistykseltäsi tai aluetoimistostasi. Ilmoittaudu lakkovahdiksi tai muuten vapaaehtoiseksi ilmoittautumislomakkeella, johon pääset alla näkyvästä linkistä.

Jyty tavoittelee matalapalkka-aloihin kohdistuvaa palkkaohjelmaa

Ammattiliitto Jyty tavoittelee reiluja palkankorotuksia sekä monivuotista, matalapalkka-aloihin kohdistuvaa palkkaohjelmaa. Jytylle on tärkeää, että kaikkien ammattialojen työntekijät saavat palkankorotukset yleiskorotuksina. Matalimpiin palkkoihin halutaan suurempia korotuksia myös ns. sekalinjaisella ratkaisulla, jolloin korotukset maksetaan alemmissa palkoissa euromääräisenä tiettyyn rajaan asti ja vasta ylemmissä palkoissa prosentuaalisena. Lisäksi Jyty hakee neuvotteluissa selkeitä korjauksia mm. työaikoihin ja etätyön mahdollisuuksiin. Myös henkilöstön edustajien asemaa on parannettava nyt, kun kuntasektori on muutosten kourissa ja uudet hyvinvointialueet aloittavat toimintansa vuoden 2023 alussa. Perhevapaauudistus vaikuttaa myös työehtosopimuksen määräyksiin.

Lakko-oikeus on perustuslaillinen oikeus

Lakko-oikeus on perustuslaillinen oikeus ja sopimuksettomassa tilassa ei ole työrauhavelvoitetta. Työntekijän osallistuessa ammattiliiton järjestämään työtaisteluun, työnantaja ei saa kohdistaa häneen minkäänlaisia painostustoimia, syrjintää tai kielteisiä seuraamuksia. Esimerkiksi kyselyt ammattiliiton jäsenyydestä ovat laissa kiellettyjä yrityksiä murtaa lakko. Liitto on aina vastuussa lakkopäätöksestä, ei yksittäinen jäsen.

Työntekijällä ei ole velvollisuutta kertoa lakkoon osallistumisesta

Lakkoon osallistuminen ja ammattiliiton jäsenyys ovat työntekijän henkilökohtaisia asioita, joita työnantaja ei saa suoraan tai välillisesti selvittää etukäteen. Kyselyihin ei tarvitse vastata, eikä työntekijällä ole velvollisuutta ilmoittaa, aikooko hän osallistua lakkoon. Vastaamatta jättämisestä ei saa seurata mitään kielteisiä, syrjiviä tai muutoin epäedullisia seuraamuksia. Mikäli työnantajasi painostaa sinua kertomaan, aiotko osallistua lakkoon tai kuuluutko ammattiliittoon, ole yhteydessä omaan luottamusmieheesi ja aluetoimistoon.

Tarkista yhteystietosi ja työpaikkatietosi Jässärissä

1) Tarkista ja tarvittaessa korjaa yhteystietosi Jässärissä, jonne linkki ja kirjautumisohjeet löytyvät Jytyn nettisivuilta.
2) Tarkista ja tarvittaessa korjaa työpaikka-, työsuhde- ja sopimusalatietosi Jässärissä. Oikeat ja ajantasaiset työsuhdetiedot ovat oleellisen tärkeitä, jotta tiedetään, keitä kaikkia työtaistelu koskee. Myöskään lakkoavustusta ei voi hakea, mikäli työpaikkatietosi ovat väärin liiton jäsenrekisterissä.

Seuraa sopimusneuvotteluja ja työtaistelutoimia

Asiasanat: