Energia-alan toimihenkilöiden sovintoesitys hyväksytty

Energiateollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimuksen sopijaosapuolet hyväksyivät sovittelija Jukka Ahtelan työriitaan antaman sovintoesityksen keskiviikkona 12.2. Energia-alalla 15.2. alkavaksi ilmoitettu lakko peruuntuu ja ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy välittömästi.

Uusi energia-alan työehtosopimus on kaksivuotinen ja se on voimassa 28.2.2022 saakka. Palkat nousevat sopimuskauden aikana yhteensä 3,3 prosenttia seuraavasti:

• 1.5.2020 maksetaan 1,3 prosentin yleiskorotus
  • 1.5.2021 maksetaan 1,3 prosentin yleiskorotus ja 0,7 prosentin yrityskohtainen erä. Mikäli yrityskohtaisen erän jaosta ei sovita paikallisesti, maksetaan siitä 0,2 prosenttia yleiskorotuksena ja 0,5 prosenttia työnantajan päättämällä tavalla.

Kilpailukykysopimuksen mukainen 24 tunnin työajan pidennys poistuu työehtosopimuksesta.

Energia-alalla lauantaina 15.2.2020 alkavaksi ilmoitettu lakko Helsingissä, Tampereella, Vantaalla ja Turussa peruuntuu ja Jytyn jäsenten ylityö- ja vuoronvaihtokielto energiateollisuuden sopimusalalla päättyy välittömästi.

Lue lisää: Valtakunnansovittelijan hyväksytty sovintoesitys (www.valtakunnansovittelija.fi)

Lisätietoja Jytyssä:

Veli Vähämäki, työmarkkina-asiamies, puh. 020 789 3717
Järjestöjohtaja Ari Sauros, puh. 0400 343 424

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran-
ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto.