Ammattiliitto Jyty tyrmää hallituksen työmarkkinatoimenpiteet – ”Työntekijöiden asemaa heikennetään kaikin tavoin”

Mies pitää lasta sylissään

Perjantai-iltana julkaistussa hallitusohjelmassa esitetään laajoja julkisen talouden leikkauksia ja yksityiskohtaisia työelämälainsäädännön muutoksia. Ammattiliitto Jytyn mielestä toimenpiteet heikentävät huomattavasti työntekijöiden työsuhdeturvaa, työttömyysturvaa ja työsuhteen ehtoja.

Hallitusohjelmassa esitetään rajuja toimenpiteitä työlainsäädäntöön ja työttömyysturvaan. Erityisen tuomittavana Jyty pitää työriitalain muuttamista niin, ettei sovittelulla voida enää hakea vientialan määrittelemän yleisen linjan ylittäviä ratkaisuja.

– Tällainen rajaus romuttaisi koko sovittelujärjestelmän. Samalla ajettaisiin alas pitkäjänteinen työ samapalkkaisuustavoitteiden ja työelämän tasa-arvon eteen. Jos vientialat määrittelevät kaikille palkkakaton, ei nais- ja miesvaltaisten alojen palkkaeroa saada koskaan kurottua kiinni. Palkkatasa-arvo jää ikuisesti saavuttamatta, Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima huomauttaa.

Jytyn mielestä hallitusohjelmassa esitetyt lakko-oikeuden rajaukset ja seuraamusmaksu yksittäiselle työntekijälle ovat toimenpiteitä, joilla rapautetaan työmarkkinaosapuolien välistä luottamusta.

– Yksittäisen työntekijän kurittaminen työtaisteluun osallistumisesta sakkomaksulla tuntuu suorastaan röyhkeältä toimenpiteeltä. Työntekijöiden asemaa heikennetään kaikin tavoin, Voima sanoo.

Hallitus esittää huomattavia säästöjä julkisen talouden eri osa-alueilta ja sosiaaliturvaa karsimalla.

– Rajut säästötoimet uhkaavat rapauttaa julkisia sosiaali- ja terveyspalveluita ja osuvat suurelta osin kaikkein heikoimmassa asemassa oleviin. Tämä voi lisätä epätasa-arvoa ja heikentää suomalaisen yhteiskunnan turvallisuutta.

– Tämä tulee näkymään myös jytyläisten työssä, kun esimerkiksi lastensuojelun ja nuorisotyön tarve lisääntyy. Valitettavasti näihin ei ole hallitusohjelman perusteella tulossa varsinaisia panostuksia, Voima toteaa.

Lisätietoja Jytyssä:

Puheenjohtaja Jonna Voima, puh. 050 591 2341, jonna.voima@jytyliitto.fi

Jyty on ammattiliitto, jonka jäsenet toimivat kunta-alalla, hyvinvointialueilla, yksityisellä sektorilla, järjestöissä ja seurakunnissa. Jäsenistön suurimpia ammattialoja ovat sihteeri-, hallinto-, asiantuntija- ja ict-työ, nuoriso- ja järjestötyö, sosiaali- ja terveysala, kirjastoala sekä kasvatus ja koulutus. Ammattiliitto Jyty on STTK:n jäsenliitto.