STTK:n Antti Palola: Demokratia ei ole osallistamista, vaan osallisuutta

Työmarkkinajärjestöt EK, SAK, Akava ja STTK sekä Eurooppalaisen Suomen järjestivät tänään Turun Eurooppafoorumi -tapahtumassa keskustelun, jonka aiheena oli oikeusvaltiokehitys Euroopassa ja maailmalla. Keskusteluun osallistunut STTK:n puheenjohtaja Antti Palola korosti, että sosiaalisten oikeuksien kehitys on tärkein keino ylläpitää oikeusvaltiota ja demokratiaa kaikkialla maailmassa.

– Demokratia ei ole osallistamista, vaan osallisuutta. Oikeusvaltiota ei ole ilman aktiivista ja toimivaa kansalaisyhteiskuntaa tai kokemusta yhdenvertaisista mahdollisuuksista olla mukana yhteiskunnan rakentamisessa. Surullisia ääriesimerkkejä Euroopassa ovat Puola ja Unkari, joissa myös työntekijöiden oikeuksia on heikennetty systemaattisesti.

Palola muistutti, että vakaus ei ole Euroopassa itsestäänselvyys.

– Meidän pitää huolehtia lainsäädännön kehittämisestä ja yhteiskunnan toimivuudesta. Tärkeintä on kuitenkin varmistaa, että ihmisten elämässä on tulevaisuuden uskoa, hyvinvointia ja mahdollisuuksia lähtökohdista riippumatta. Syrjäytyminen ja epäoikeudenmukaisuuden kokemus on polttoainetta epädemokraattisille voimille ja epävakaudelle kaikkialla maailmassa – myös Euroopassa, Palola painotti.

Palola suhtautui kriittisesti usein esitettyyn ajatukseen eurooppalaisten arvojen viemisestä.

– Puhumme Euroopassa helposti omien demokraattisten ja oikeusvaltioperiaatetta kunnioittavien arvojemme viemisestä muualle maailmaan. Arvot eivät ole hyödyke, eikä niitä voi "viedä" mihinkään. Sellainen ajattelu tuntuu nykypäivänä ylemmyydentuntoiselta ja jäänteeltä kolonialismin ajalta. Sen sijaan demokraattista, ihmisoikeuksia ja kansalaisten osallisuutta kunnioittavan yhteiskunnan muodostumista voidaan ja pitää tukea. Toimijoita ovat kuitenkin aina kussakin maassa ensisijaisesti kansalaiset itse. Talous on myös hyvä tapa vahvistaa demokratiaa maailmassa ja tässä EU:n vastuulliset kauppasopimukset voivat olla hyvä väline.

EU:sta puhutaan usein rauhanprojektina, mutta sen rakenteet ovat uuden edessä esimerkiksi Brexitin myötä.

– Uskon EU:n olevan rauhanprojekti edelleen. Sen tulevaisuudesta olemme vastuussa me kaikki EU-kansalaiset. Neuvottelu- ja keskustelukulttuuri, erilaisten näkemysten kunnioittaminen ja kyky kompromisseihin ovat meidän yhteisiä vahvuuksiamme ja pääomaamme. Meidän on käytettävä tätä kompromissikykyä, kun kehitämme unionia vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. Väitän, ettei yksikään EU-maa saavuta yksin enemmän, kuin mitä se voi saavuttaa yhdessä 26 muun kumppaninsa kanssa. EU on enemmän kuin osiensa summa, yhdessä vaikutusvaltamme on suurempi, Palola pohti.

Lisätietoja STTK:ssa:

Antti Palola, puheenjohtaja, p. 040 509 6030