STTK: Jatkossa uutta perhevapaamallia joustavoitettava

Sosiaali- ja terveysministeriön tänään julkistama malli uudeksi perhevapaajärjestelmäksi on STTK:n mielestä askel oikeaan suuntaan.

– Äidit pitävät tällä hetkellä valtaosan perhevapaista ja varsinkin pitkistä. Toivottavasti uusi malli johtaa siihen, että perhevapaat jakautuisivat nykyistä tasaisemmin vanhempien kesken. On tärkeää, että isille kiintiöityä vapaata on uudessa mallissa pidennetty merkittävästi ja että monimuotoisia perheitä kohdellaan jatkossa yhdenvertaisesti, STTK:n neuvottelijana työryhmässä ollut juristi Anja Lahermaa toteaa.

Uuden perhevapaajärjestelmän on määrä astua voimaan 1. elokuuta ensi vuonna.

– Uudesta mallista on tiedotettava laajasti, jotta vanhemmat, työntekijät ja työnantajat olisivat tietoisia sen sisällöstä ja mahdollisuuksista. Lainsäädännön rinnalla tarvitaan myönteistä perheystävällistä asennetta, jotta uutta järjestelmää voidaan hyödyntää täysillä. Uuden järjestelmän toimivuutta käytännössä on seurattava tarkasti ja tarvittaessa oltava valmiita tekemään täsmennyksiä tai muutoksia lainsäädäntöön, Lahermaa korostaa.

Jatkossa perhevapaajärjestelmää kehitettäessä STTK kiinnittäisi huomiota joustavuuden parantamiseen.

– Nykyiset sairausvakuutuslain säännökset vanhempainpäivärahajärjestelmästä ovat suhteellisen joustavia. Sen sijaan työsopimuslain säännökset rajoittavat merkittävästi työsuhteessa olevien mahdollisuuksia perhevapaiden joustavaan käyttämiseen. Tähän on jatkossa kiinnitettävä huomiota.

Lisätietoja STTK:ssa: juristi Anja Lahermaa, puhelin 040 828 6845.

Mikä uudessa perhevapaamallissa muuttuu? Katso kysymyksiä ja vastauksia perhevapaamallista osoitteesta

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Asiasanat: