Postin lakot päättyvät – PAU ja Palta pääsivät sopimukseen

Postin 700 pakettilajittelijaa pysyvät Posti- ja logistiikka-alan Paun jäseninä ja heille tehdään uusi työehtosopimus. Samalla pakettilajittelijoiden työnantaja Posti Palvelut siirtyy Palvelualojen työnantajan Paltan jäseneksi. Posti Palvelut Oy:n pakettilajittelijoiden uusi työehtosopimus on käytännössä sama kuin Paltan ja Paun välinen laajempi työehtosopimus.

Samalla Palvelualojen työnantajat Palta ja Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU hyväksyivät valtakunnansovittelijan antaman sovintoesityksen Viestinvälitys- ja logistiikka-alan työehtosopimukseksi, joka on voimassa 31.10.2021 asti.

PAUn asettamat lakot päättyvät välittömästi ja Postin työntekijät palaavat töihin mahdollisuuksien mukaan
seuraavaan alkavaan työvuoroon. Samalla päättyvät myös muiden ammattiliittojen asettamat Postin työtaistelun tukilakot.

Jyty oli mukana muiden ammattiliittojen kanssa tukilakossa Postin työehtosopimusshoppailua vastaan. Jytyn bussinkuljettajat olivat lakossa Helsingin Bussiliikenne Oy:ssä 25. marraskuuta.

Jytyllä on omakohtaisia kokemuksia Postin kaltaisesta sopimusshoppailusta Turun kaupungin omistamassa Arkea Oy:ssä, joka aiemmin syksyllä yksipuolisesti ja työntekijöitä kuulematta ilmoitti vaihtavansa
työehtosopimuksen halvempaan. Arkean työehtoshoppailua vastaan Jyty julisti lakon Arkeaan 27.-29. marraskuuta ja toistaiseksi voimassa olevan vuoronvaihto- ja ylityökiellon Turun kaupungille.

Postin lakkovahdit ovat vuorostaan osoittaneet tänään solidaarisuuttaan Jytyn työtaistelua kohtaan ja lähteneet Liedosta Turkuun Jytyn ja JHL:n lakkoa tukemaan.