Neuvonta-alan TES-neuvottelut jatkuivat

Neuvonta-alan TES-neuvottelut jatkuivat joulutauon jälkeen tiistaina 17.1. Tapaamisessa jatkettiin tekstikysymysten käsittelyä ja neuvoteltiin mm. perhevapaauudistuksen toteuttamisesta neuvonta-alalla.

Palkankorotuksista ei vielä ollut edellytyksiä neuvotella. Neuvottelutilannetta osaltaan vaikeuttaa vientialojen ns. päänavauksen puuttuminen. Neuvotteluja jatketaan seuraavan kerran 25.1.

Nykyinen neuvonta-alan runkosopimus ja Faba osk:n ja Viking Genetics Oy:n työehtosopimukset päättyvät tammikuun lopussa. Mikäli uudesta työehtosopimuksesta ei päästä sopimukseen ennen sitä, alkaa alalla sopimukseton tila 1.2.2023 alkaen.

Ammattiliitto Jytyn lisäksi neuvonta-alan runkosopimuksesta neuvottelevat Agronomiliitto, Ammattiliitto Pro ja JHL. Työnantajapuolta edustaa Palvelualojen työnantajat Palta.

Lisätiedot Jytyssä:
Veli Vähämäki, työmarkkina-asiamies