Neuvonta-ala sopimuksettomaan tilaan

Neuvonta-alan TES-neuvotteluissa ei syntynyt ratkaisua tammikuun aikana. Neuvonta-alan runkosopimuksen ja Faba osk:n ja Viking Genetics Oy:n työehtosopimusten osalta alkaa sopimukseton tila helmikuun alusta alkaen. Sopimukseton tila ei vaikuta jäsenten työsuhteiden ehtoihin, sillä vanhaa työehtosopimusta noudatetaan edelleen työehtosopimuksen jälkivaikutuksen johdosta.

Tähänastisissa neuvotteluissa on keskitytty tekstikysymyksiin. Ammattiliitto Jytyn päätavoite on ollut ratkaista perhevapaauudistuksen vaatimat muutokset tasa-arvoiselle tavalla. Varsinaisista palkankorotuksista ei ole vielä päästy neuvottelemaan. Tähän asiaan vaikuttaa mm. yleinen työmarkkinatilanne ja vientialojen työriita. Neuvotteluja jatketaan seuraavan kerran keskiviikkona 8.2.

Ammattiliitto Jytyn lisäksi neuvonta-alan runkosopimuksesta neuvottelevat Agronomiliitto, Ammattiliitto Pro ja JHL. Työnantajapuolta edustaa Palvelualojen työnantajat Palta.

Lisätiedot Jytyssä:
Veli Vähämäki, työmarkkina-asiamies