Kunta-alan pääneuvotteluryhmässä keskustelua herätti pääsopimus

​Kunta-alan sopimusneuvotteluissa alkaa tahti kiihtyä sopimuskauden lähestyessä loppuaan. Pääneuvotteluryhmän kokouksessa keskiviikkona 23. helmikuuta keskusteltiin mm. palkkaohjelmista ja pääsopimuksesta, josta käytiin aika kiivastakin sananvaihtoa. Kunta-alan sopimuskausi päättyy maanantaina 28. helmikuuta.

KT Kuntatyönantajat ja kaikki pääsopijajärjestöt ovat vuonna 2020 tehneet aiesopimuksen, jota vielä viime vuonna päivitettiin. Tämän aiesopimuksen mukaan kunnissa ja tulevilla hyvinvointialueilla on jatkossa yksi yhteinen pääsopimus ja pääneuvotteluryhmä. Jyty on sitoutunut tähän tavoitteeseen jo aiesopimuksessa, mutta myös jatkossakin. Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima toivoo, että tämän mallin pohjalta päästään ratkaisuun.

– Omasta mielestäni pystymme kaikista parhaiten huomioimaan sekä yhteisen raamin että jokaisen sopimusalan erityispiirteet silloin, kun meillä on yksi yhteinen pääneuvotteluryhmä, Ammattiliitto Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Pääneuvotteluryhmä kokoontuu seuraavan kerran heti perjantaina 25. helmikuuta ja tiivistä kokoustamista jatketaan läpi viikonlopun sopimuskauden loppuun saakka. Jos tulosta ei synny, neuvottelut jatkuvat edelleen maanantain jälkeen.

Katso videolta Jytyn puheenjohtajan Jonna Voiman tilannekatsaus 23.2.2022:

Lue lisää kunta-alan sopimusneuvotteluista:

Lue lisää Jytyn sopimusneuvotteluista:

Seuraa sopimusneuvotteluja sosiaalisessa mediassa: #reilutkorotukset

Asiasanat: