Jyty: Työtaistelu ei saa vaarantaa henkeä ja terveyttä – lakko-oikeuden rajaaminen lailla kuitenkin ongelmallista

​Hallitus on antanut esityksen laista, jolla turvataan välttämätön sosiaali- ja terveydenhuolto työtaistelun aikana. Ammattiliitto Jyty suhtautuu erittäin varauksellisesti hallituksen esittämään lakko-oikeuden rajoittamiseen. Jyty pitää tärkeänä, että tätä mahdollisuutta käytetään vain todella poikkeuksellisissa tilanteissa ja tällöinkin hyvin tiukoin kriteerein.

Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima korostaa, että työtaistelu ei saa koskaan vaarantaa kenenkään henkeä, terveyttä tai omaisuutta.
– Jyty huolehtii aina omien työtaisteluidensa kohdalla, ettei näin käy, Voima sanoo.

Vaikka hallituksen esityksessä korostetaan, että laissa säädettyjä keinoja ei voida käyttää työtaistelun murtamiseen eikä työvoimapulasta aiheutuvien ongelmien ratkaisemiseen, vaarana on, että näin voi kuitenkin tapahtua.

– Lähtökohtaisesti oikeutta työtaisteluun ei tule lainsäädännöllä rajoittaa. On valitettavaa, että tilanne on ajautunut siihen, että ulkopuoliset tahot määrittelevät lakkorajoja. Houkutus rajoittaa lainsäädännöllä lakkoja jatkossa varmasti kasvaa, jos esitys menee läpi, Voima toteaa.

Lisätietoja Jytyssä:

Puheenjohtaja Jonna Voima, p. 050 591 2341, jonna.voima@jytyliitto.fi

Jyty on ammattiliitto, jonka jäsenet toimivat kunta-alalla, yksityisellä sektorilla, järjestöissä ja seurakunnissa. Jäsenistön suurimpia ammattialoja ovat sihteeri-, hallinto-, asiantuntija- ja ict-työ, nuoriso- ja järjestötyö, sosiaali- ja terveysala, kirjastoala sekä kasvatus ja koulutus. Ammattiliitto Jyty on STTK:n jäsenliitto.