Jyty mukana tekoälyhankkeessa – tekoälyn mahdollisuudet käyttöön työyhteisössä

Tekoälyn käyttöönotto koskee nyt kaikkia tietotyöläisiä. Onnistuminen edellyttää uutta asennetta, osaamista ja työn kehittämistä yhdessä.

Tekoäly on nyt kaikkialla, ja sen lisääntynyt käyttö koskee myös Ammattiliitto Jytyn jäseniä. Jyty on ollut mukana Haaga-Helian hankkeessa, jossa luotiin e-työkirja tekoälyn mahdollisuuksista.

Tekoälyn mahdollisuudet käyttöön työyhteisössä -e-työkirja tarjoaa tietotyön asiantuntijoille käytännön ratkaisuja uusien teknologioiden käyttöönottoon yhteiskehittämisen keinoin. Työkirjassa on konkreettisia työpajakuvauksia ja toteutusmenetelmiä kehittää työtä yhdessä tekoälyä hyödyntäen.

– Yksilöitä nakertavan teknoähkyn sijaan tukitoimintojen asiantuntijat voivat yhdessä esihenkilöidensä kanssa onnistua tekoälyn käyttöönotossa ja työn kehittämisessä kestävällä tavalla. Tässä auttavat e-työkirjan yhteisölliset tehtävät, lehtori Eija Kärnä Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta kertoo.

E-työkirjan kehittämispajat ja menetelmät on testattu käytännössä. Työkirja pohjautuu Haaga-Helian Tekoäly tulee – tuki, osaaminen ja yhteistyö kuntoon! -tutkimus- ja kehittämishankkeeseen (2021–2022) ja sen jatkohankkeeseen (2022–2023). Molemmat hankkeet ovat Työsuojelurahaston rahoittamia, ja Jyty oli mukana hankekumppanina.

Tukitoimintojen asiantuntijat tärkeässä roolissa

Tukitoimintojen asiantuntijoilla on hyvät edellytykset tekoälyn ja uusien teknologioiden käyttöönottoon ja sen tukemiseen työorganisaatioissaan. He ovat tyypillisesti hallinto-, HR-, viestintä- ja ICT-asiantuntijoita, assistentteja, sihteereitä ja koordinaattoreita. He rakentavat siltoja ja jakavat tietoa yksikköjen, tiimien ja verkostojen välillä.

– On tärkeää, että työtä ja ihmisiä ymmärtävät tukitoimintojen asiantuntijat tarttuvat aktiivisesti tekoälyyn, niin että työtä voidaan kehittää ihmisten ehdoilla. Tietotyön tulevaisuus on täynnä luovia ja innostavia mahdollisuuksia, kun tartumme niihin yhdessä, Eija Kärnä toteaa.

Osallistu webinaariin 6.10.2023

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu järjestää perjantaina 6. lokakuuta klo 9.00–10.30 Tekoäly käyttöön työyhteisössä -webinaariin, joka on suunnattu erityisesti tietotyöntekijöille. Tapahtumassa pääsee tutustumaan yhteiskehittämiseen työyhteisössä sekä kuulemaan innostavia käytännön kokemuksia tekoälyn hyödyntämisestä työelämässä.

Webinaari on maksuton. Ilmoittautumiset webinaariin 5.10.2023 klo 18 mennessä:

Lisätietoja

Kärnä, E., Humala, I., Lahtinen, A. ja Asikainen, M. (2023). Tekoälyn mahdollisuudet käyttöön työyhteisössä – e-työkirja tietotyön asiantuntijoille. Haaga-Helia julkaisut 9/2023. Helsinki: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.

Kärnä, E., Ruohonen, A. & Humala, I (2022). Tekoäly tulee! Tuki. osaaminen ja yhteistyö kuntoon. Haaga-Helian julkaisut 6/2022. Helsinki: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.

Asiasanat: