Ilmoittautuminen käynnissä
Keski-Suomen hyvinvointialue ilmoitti elokuussa uusista yt-neuvotteluista noin 400 henkilötyövuoden vähentämiseksi. Kovat henkilöstöön kohdistuvat leikkaukset tuntuvat mahdottomilta samaan aikaan, kun työssä jaksaminen on koetuksella ja alalla on valtava työvoimapula.
Tekoälyn käyttöönotto koskee nyt kaikkia tietotyöläisiä. Onnistuminen edellyttää uutta asennetta, osaamista ja työn kehittämistä yhdessä.
Kuntien ja sote-palveluiden henkilöstö on kohdannut viime vuosina kolme isoa haastetta: koronavirus, sote-uudistus ja henkilöstön eläköityminen. Näiden haasteiden keskellä kokenut, osaava ja motivoitunut hallintopalvelujen henkilöstö on ollut se selkäranka, joka on luonut edellytykset hyvinvointipalveluja tuottavien organisaatioiden toiminnalle.
Pasi Revonmäki, 51, suoritti marraskuussa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon – täysin etänä. Tuloksena syntyi työnantajalle etäjohtamisen malli, jonka avittamana Posion kunta otti tammikuussa käyttöön päivitetyn etätyösopimusmallin.
Tuomo Lahtivirran mukaan ICT-asiantuntijalta vaaditaan ongelmanratkaisukykyjä sekä lehmän hermoja. Työ on kuitenkin hyvin palkitsevaa.