Ammattiliitto Jyty: Palkkaharmonisaatiota kiirehdittävä Päijät-Hämeen hyvinvointialueella

Hyvinvointialueuudistus etenee eri puolilla Suomea hyvin eri tahtiin. Päijät-Hämeessä ollaan uudistuksen suhteen monessa kohtaa etujoukoissa, mutta palkkaharmonisaatio laahaa jäljessä.

– Päijät-Hämeessä sote-uudistus aloitettiin jo vuonna 2017 hyvinvointiyhtymän perustamisella, minkä ansiosta hyvinvointialueen aloitusta lähestytään täällä huomattavasti monia muita alueita rauhallisemmissa tunnelmissa. Nyt olisikin hyvä hetki saattaa rivakasti maaliin aiemmin kesken jäänyt palkkaharmonisointi, kommentoi Ammattiliitto Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima.

Neuvotteluja palkkojen yhteensovittamisesta eli harmonisoinnista on käyty Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä jo usean vuoden ajan. Voima korostaa, että henkilöstön siirtyessä jälleen uudelle työnantajalle on harmonisointi syytä saattaa loppuun mahdollisimman pian.

– Palkkojen harmonisointi on työnantajan velvollisuus, eikä sitä voida enää lykätä eteenpäin. Samasta työstä on maksettava samaa palkkaa. Oikeuskäytännön mukaan palkat on harmonisoitava kärkipalkkaan, ja tämä on luonnollisesti myös Jytyn linja, Voima toteaa.

Voiman mielestä palkan lisäksi työnantajan kanssa käytävissä neuvotteluissa on tärkeää kiinnittää huomiota työsuhteen ehtoihin ja työhyvinvointiin.

– Osaajapula on todellinen huoli eri puolilla Suomea. Niin hyvinvointialueiden kuin kuntienkin on tärkeää pystyä pitämään nykyiset työntekijät ja rekrytoimaan uusia. Tätä edistetään parhaiten huolehtimalla henkilöstön viihtymisestä ja jaksamisesta työuran eri vaiheissa, Voima sanoo.

Ammattiliitto Jytyn liittovaltuuston syyskokous pidetään Lahdessa 23.–24.11.2022.

Lisätietoja Jytyssä:

Puheenjohtaja Jonna Voima, p. 050 591 2341

Jyty on ammattiliitto, jonka jäsenet toimivat kunta-alalla, hyvinvointialueilla, yksityisellä sektorilla, järjestöissä ja seurakunnissa. Jäsenistön suurimpia ammattialoja ovat sihteeri-, hallinto-, asiantuntija- ja ict-työ, nuoriso- ja järjestötyö, sosiaali- ja terveysala, kirjastoala sekä kasvatus ja koulutus. Ammattiliitto Jyty on STTK:n jäsenliitto.