Ammattiliitto Jyty on pettynyt budjettiriihen lopputulokseen – ”Historiallisen epäoikeudenmukainen budjettiesitys”

Hallitus ei aio perääntyä hallitusohjelmassa esitetyistä työttömyys- ja sosiaaliturvan leikkauksista, jotka kohdistuvat hyvin laajasti pienituloisiin.

– Leikkausten kohdentumista ei avattu budjettiriihen päätöksissä, mutta hallitus ilmoitti olevansa entistä sitoutuneempi toteuttamaan hallitusohjelman mukaisia julkisen talouden säästötoimenpiteitä. Tämä tarkoittaa rajuja leikkauksia, jotka kohdistuvat pienituloisiin. Pidämme budjettiesitystä historiallisen epäoikeudenmukaisena, Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima sanoo.

Epäoikeudenmukaisuus välittyy Jytyn mukaan myös siitä, miten hallitus ottaa paljon puhututtaneen työttömyysvakuutusmaksun alenemisen huomioon verotuksessa: maksualennuksen takia tehdään hallituksen omien toimien vaikutusta vastaava veronkiristys palkansaajille, mutta ei työnantajille.

– Edes tässä olisi voinut harjoittaa tasapuolisuutta. Työttömyysvakuutusmaksun aleneminen hyödyttää sekä työnantajia että työntekijöitä, mutta vain työntekijöiden osuutta verotetaan takaisin julkisen talouden tasapainottamiseksi, Voima huomauttaa.

Jyty on myös hyvin pettynyt päätökseen lakkauttaa aikuiskoulutustuki, jonka puolesta Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT ja pääsopijajärjestöt vetosivat vielä budjettiriihen alla. Aikuiskoulutustuki on mahdollistanut alanvaihdon ja muun työuran aikaisen oppimisen.

– Päätös on todella lyhytnäköinen. Aikuiskoulutustuki on tuonut dynaamisuutta työmarkkinoille, lisää osaamista ja pidempiä työuria. Järjestelmän edelleen kehittäminen olisi ollut järkevää, Voima sanoo.

Jyty näkee budjettiesityksessä hyvääkin: hallituksen lupaama rahoitus kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävään nuorisotyöhön ja nuorisorikollisuuden ennaltaehkäisyyn viestii nuorisotyön ammattilaisten merkityksestä.

– Nuorisotyön rahoitus pitäisi olla pysyvä osa kuntien budjetointia, ja tämä pitäisi määritellä nuorisolaissa, Voima esittää.

Lisätietoja:

Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima, puh. 050 591 2341, jonna.voima@jytyliitto.fi

Jyty on ammattiliitto, jonka jäsenet toimivat kunta-alalla, hyvinvointialueilla, yksityisellä sektorilla, järjestöissä ja seurakunnissa. Jäsenistön suurimpia ammattialoja ovat sihteeri-, hallinto-, asiantuntija- ja ict-työ, nuoriso- ja järjestötyö, sosiaali- ja terveysala, kirjastoala sekä kasvatus ja koulutus. Ammattiliitto Jyty on STTK:n jäsenliitto.