Yksityisen sosiaalipalvelualan ylityö- ja vuoronvaihtokiellot eivät koske Jytyn jäseniä

SOTE ry (Tehy, Super, ERTO) on torstaina 18.6. ilmoittanut aloittavansa jäseniään koskevan ylityö- ja vuoronvaihtokiellon yksityisellä sosiaalipalvelualalla. SOTE ry:n julistamat ylityö- ja vuoronvaihtokiellot eivät koske Jytyn jäseniä.

Sote ry:n julistamat ylityö- ja vuoronvaihtokiellot ovat työehtosopimusneuvottelujen tukitoimia. Yksityisen sosiaalipalvelualan sopimusneuvottelut jatkuvat kuitenkin ensi viikon tiistaina 23.6. ja tavoitteena on neuvottelemalla saatu neuvottelutulos.

Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksessa Jyty on sopijaosapuolena osana Sosiaalipalvelualan allianssi Salli ry:tä, johon kuuluvat myös Pro ja STHL. Muita sopijaosapuolia ovat JHL, Talentia ja Sote ry sekä työnantajia edustava Hyvinvointiala HALI ry.

Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimus on yleissitova. Sitä noudatetaan sosiaalialan palveluyksiköissä työskenteleviin työntekijöihin. Työehtosopimuksen piiriin kuuluvat mm. vanhusten ja vammaisten palvelutalot, vanhainkodit, päiväkodit, ensi- ja turvakodit, kotipalvelut ja päihdehuolto.

Lisätietoja: Päivi Salin, työmarkkina-asiamies paivi.salin@jytyliitto.fi

Lisätietoja jäsenille antavat Jytyn omat luottamusmiehet yksityisellä sosiaalipalvelualalla, alueelliset toimipisteet ja liiton edunvalvontaosasto sähköpostitse tai palvelunumeroista.

* Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien ja seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä 84 % on naisia.