Voiko kaikilta sote-alalla työskenteleviltä vaatia koronarokotusta ja rokotustietoja?

​Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön covid-rokotuksien osalta lähtökohta on se, mitä työtä tekee eli onko millään tavalla tekemisissä asiakkaiden ja potilaiden kanssa tai heidän kanssaan työskentelevien kanssa. Jos on, työnantaja voi vaatia rokotuksia (kohta jo varmaan kaikkia kolmea rokotusta). Jos ei ole em. kontakteja, rokotuksia ei voi vaatia eikä työntekijää voida siirtää muihin töihin.

Nyt on valmistelussa sote-alan työnantajan oikeus saada em. rokotetietoja ja siinä pitää olla samat lähtökohdat kuin edellä mainitut. Jos siis työskentelee tilassa, jossa ei kohtaa asiakkaita/potilaita eikä henkilöstöä, jotka ovat kontakteissa asiakkaisiin ja potilaisiin, rokotetietoja tai sairastumistietoja ei covidin vuoksi voida vaatia. Eri asia on tietenkin se, jos on muista syistä sairaslomalla ja silloin toimitaan normaaliin tapaan sairaslomailmoitusten ja todistusten osalta.

Työnantajalla on kuitenkin näissä covid-asioissa se harkintavalta, mutta on hyvä keskustella työpaikalla, miten toimitaan tai tullaan toimimaan.

Lähtökohtana tässä toiminnassa on koko ajan henkilöstön ja potilaiden/asiakkaiden turvallisuus ja työnantajilla on vastuu työpaikkojen terveysturvallisuudesta.

Valmistelussa on siis sote-työnantajan oikeus saada covid-tietoja ja kun se etenee, laitamme siitä sivuillemme infoa.

Lisätietoja ja neuvontaa jäsenille:

Lisätietoja saat työsuhdeneuvonnan palvelunumerosta tai sähköpostista.