STTK: Hyvätkään tasa-arvotavoitteet eivät etene ilman konkreettisia tekoja

STTK on tyytyväinen hallitusohjelman linjauksiin tasa-arvon edistämiseksi ja hallituksen tasa-arvo-ohjelmaan, jonka toimenpiteitä on kiirehdittävä eteenpäin. Budjettiriihessä hallitus sitoutui edistämään palkkatasa‐arvoa ja palkka‐avoimuutta lainsäädännöllä, ehkäisemään raskaus- ja perhevapaasyrjintää sekä toteuttamaan perhevapaauudistuksen.

Valitettavasti Suomi ei ole tasa-arvon mallimaa, vaikka näin eri yhteyksissä väitetään.

– Tasa-arvo yleensä ja erityisesti palkkatasa-arvo on oikeudenmukaisen työelämän ja sivistysyhteiskunnan perusta. Palkkatasa-arvon tavoittelussa Suomi on edennyt etanan vauhdilla eikä se ole Suomelle kunniaksi. Hallitusohjelma ja hallituksen tasa-arvo-ohjelma eivät pelkästään hyvinä ja kunnianhimoisina tavoitteina auta, jos ne eivät johda tekoihin, puheenjohtaja Antti Palola toteaa.

Hallitusohjelman perusteella tällä hetkellä meneillään on muun muassa perhevapaajärjestelmän uudistaminen, työelämän tasapainodirektiivin implementointi ja palkka-avoimuuden edistäminen.

– Hallituksen on varmistettava, että työryhmien työskentely sujuu toimeksiantojen ja aikataulujen mukaisesti. Valitettavasti kolmikantaisen samapalkkaohjelman jatko on pysähdyksissä. Pelkästään ohjelman sisällöstä on neuvoteltu jo vuosi, mutta yhteisymmärrystä ei tunnun löytyvän. STTK pitää välttämättömänä, että neuvottelut ohjelmasta saadaan nopeasti valmiiksi ja ohjelmakausi sen myötä vihdoin käyntiin, Palola toteaa.

Tänään STTK:n hallituksen seminaarissa kannettiin huolta tasa-arvon toteutumisesta koronakriisin aiheuttamissa poikkeuksellisissa olosuhteissa. Järjestö korostaa tasa-arvon olevan jatkuvaa työtä. Kun se on aina myös ihmis- ja perusoikeusasia, siitä on huolehdittava kaikissa tilanteissa ja myös kriisioloissa.

Korona pitää Suomea ja maailmaa pihdeissään vielä pitkään. Osa meistä joutuu työskentelemään sen myötä terveytensä ja jopa henkensä uhalla eikä läheskään kaikissa ammateissa ole etätyömahdollisuutta.

– Työhyvinvoinnilla on valtava merkitys aloilla ja ammateissa, joissa töitä tehdään koronan vastaisen taistelun etulinjassa. Kriisin tulisi näkyä myös tätä työtä tekevien palkkauksessa ja palkitsemisessa. Kysymys on oikeudenmukaisuudesta ja arvostuksesta, Palola korostaa.

Lisätietoja STTK:ssa: Antti Palola, 040 509 6030.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 14 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.