Pääkaupunkiseudun lakko siirtyy kahdella viikolla

puheenjohtajan nuija mintunvihreällä taustalla

​Työ- ja elinkeinoministeriö on päättänyt siirtää pääkaupunkiseudun lakkoa Helsingissä, Vantaalla, Espoossa ja Kauniaisissa kahdella viikolla eteenpäin. Työministeri Tuula Haatainen on päättänyt siirrosta valtakunnansovittelija Vuokko Piekkalan ehdotuksesta. Työriitojen sovittelusta annetun lain 8 § mahdollistaa työnseisauksen siirron yhden kerran enintään kahdella viikolla eteenpäin. Pääkaupunkiseudun lakon uusi toteutumisaika on 3.–9.5.2022.

Lakon eteenpäin siirron myötä Ammattiliitto Jytyn julistama viikon kestävä lakko Helsingissä, Vantaalla, Espoossa ja Kauniaisissa alkaa tiistaina 3.5.2022 klo 00.01 ja koskee kaikkia tämän jälkeen alkavia työvuoroja. Lakko päättyy maanantaina 9.5.2022 klo 23.59. Jytyn julistama lakko koskee kaikkien kunta-alan sopimusten (KVTES, SOTE, OVTES, TTES, LS, TS) sekä AVAINTES-sopimuksen ja SEURETES-sopimuksen piirissä työskenteleviä Jytyn jäseniä työnantajilla, jotka on ilmoitettu lakkotiedotteessa.

Kunta-alan työehtosopimuskiistaan on haettu ratkaisua kunta-alan pääneuvottelujärjestöjen ja Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n välillä jo vuoden alusta alkaen. Sopimusneuvottelut etenivät valtakunnansovittelijalle 7. maaliskuuta. Työntekijäjärjestöt hylkäsivät valtakunnansovittelija Vuokko Piekkalan tekemän sovintoehdotuksen 30. maaliskuuta.  Tämän jälkeen neuvottelut siirtyivät sovittelulautakuntaan 8. huhtikuuta. Kunta-alalla on oltu maaliskuun alusta alkaen sopimuksettomassa tilassa, jolloin työrauhavelvoitetta ei ole.

Jyty on vauhdittanut kunta-alan tes-neuvotteluja jo aiemmin kaksipäiväisillä lakoilla Rovaniemellä ja Jyväskylässä 23.–24.3., Tampereella ja Kuopiossa 29.–30.3. sekä Oulussa ja Turussa 6.–7.4.

Lisäksi painostuskeinoina on käytetty useita ylityö- ja vuoronvaihtokieltoja. Maanantaina 18.4. astuu voimaan koko kunta-alaa koskeva ylityö- ja vuoronvaihtokielto, joka on voimassa toistaiseksi.

Lue lisää: Sopimusneuvottelut ja työtaistelutoimet 2022