Jytyn jäsentiedote Postin tukilakosta Helsingin Bussiliikenne Oy:ssä

Ammattiliitto Jyty tukee Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry:n työtaistelua tukilakolla pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä 25. marraskuuta. Tukilakko alkaa 25. marraskuuta kello 03.00 ja päättyy tiistaina 26. marraskuuta kello 03.00, jos PAU ry:n työnseisaukset jatkuvat.

Jytyn tukilakko koskee Helsingin Bussiliikenne Oy:n työehtosopimuksen piirissä olevia bussinkuljettajia. Tukilakon piirissä olevat Jytyn jäsenet työskentelevät Helsingin Bussiliikenne Oy:ssä, joka kuluu Koiviston Auto -konserniin.

Tukilakko koskee myös huoltokorjaamoiden työntekijöitä, jotka tekevät työtä pääkaupunkiseudun kunnallisen sopimusliikenteen huoltokorjaamoiden työntekijöiden palkkaliitteen soveltamisalalla.

Tukilakolla Jyty vauhdittaa työntekijäliitto PAU:n ja työnantajaliitto PALTA:n välisiä neuvotteluja. Ennen kaikkea valtion on kannettava vastuunsa työehtosopimusshoppailuun Postin enemmistöomistajana.

Lue lisää Jytyn tiedotteesta >

Ketä lakko koskee?

Miksi tukilakko Postin työtaistelussa?

Jyty vastustaa jatkuvasti lisääntyvää työehtosopimusshoppailua, jonka ainoana tarkoituksena on heikentää työehtoja ja palkkausta.

Näyttää vahvasti siltä, että sopimusshoppailussa työnantajat pyrkivät siihen, ettei työntekijöiden kanssa tarvitsisi neuvotella työehdoista ikään kuin kyseessä olisi vain ilmoitusasia, Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki huomauttaa.

Jytyllä on omakohtaisia kokemuksia sopimusshoppailusta mm. Turun kaupungin 98-prosenttisesti omistamassa Arkea Oy:ssä, joka yksipuolisesti ja työntekijöitä kuulematta ilmoitti vaihtavansa työehtosopimuksen halvempaan sopimukseen.

Ammattiliitto Jyty peräänkuuluttaa yhteiskunnallista keskustelua siitä, pitääkö todellakin Suomen valtion osallistua yksityisten yritysten työvoiman palkanmaksuun matalapalkka-aloilla.

Tarkoituksena näyttää laajemminkin olevan työn halpuuttaminen, joka johtaa siihen, ettei palkalla käytännössä tule enää toimeen.

Palkkojen halpuuttaminen johtaa siihen, että yhteiskunnalta haettavien tukieurojen tarve jatkuvasti kasvaa.

Toimet ennen lakkoa, sen aikana ja jälkeen

Mikäli sinulla on työvuorolistan mukaisesti työvuoro ennen lakkoa, työt tehdään normaalisti. Älä jätä tekemättä sinulle normaalisti kuuluvia töitä ennen lakkoa.

Lakko alkaa 25. marraskuuta kello 03.00. Älä mene lakon aikana työpaikalle, äläkä tee lakon aikana työvuoroja. Työnantajaan ei tarvitse lakon aikana olla missään yhteydessä.

Lakko päättyy tiistaina 26. marraskuuta kello 03.00, joten töihin mennään seuraavaan tämän jälkeen alkavaan työvuoroon.

Seuraa Jytyn tiedotusta nettisivuilla, sähköpostiviestein ja tekstiviestein.

Muistathan!

Työnantaja ei saa painostaa sinua sen vuoksi, että olet ammattiliiton jäsen. Voit reilusti ja rohkeasti keskustelussa todeta, että noudatat liiton päätöstä. Ota heti yhteys Jytyn yhteyshenkilöön Helsingin Bussiliikenne Oy:ssä tai Jytyn alueasiamieheen, jos koet painostusta tai uhkaavia tilanteita. Yhteystiedot löydät tämän jäsenkirjeen lopusta.

Lakko on perusoikeus, johon sinulla on oikeus osallistua. Sinulle ei voi tulla asiasta seuraamuksia. Lakko työtaistelutoimena on aina liiton ja työnantajan välinen asia.

Työnantaja voi yrittää hankkia muiden liittojen jäseniä, järjestäytymättömiä tai ulkopuolisia tekemään lakon ajaksi töitä. Työnantaja saattaa kertoa myös, että osallistuminen lakkoon on vapaaehtoista tai yrittää estää siihen osallistumisen.

Tämän viestin liitteenä on usein kysyttyjä kysymyksiä lakosta, joihin kannattaa tutustua.

Työtaisteluavustus

Jyty on päättänyt lakkoavustukseksi 67 euroa jokaisesta lakkopäivästä. Hae lakkoavustusta tämän viestin liitteenä olevalla lomakkeella. Täytä hakemus huolellisesti erityisesti henkilötunnuksen ja pankkitilin osalta.

Palauta lomake sähköpostitse Jytyn palkkiolaskentaan 3.12.2019 mennessä (maksu 12.12.2019) turvapostilla osoitteeseen: birgitta.karonen@jytyliitto.fi.s tai postitse Jyty ry:hyn: Asemamiehenkatu 4, 00520 Helsinki.

3.12.2019 jälkeen palautetut lomakkeet maksetaan 30 päivän kuluessa. Ilman tilitietoa lakkoavustusta ei voida maksaa.

• Liitto maksaa lakossa oleville jäsenilleen avustusta yhteneväisesti muiden liittojen kanssa. Lakkoavustukseksi on päätetty 67 euroa jokaisesta lakkopäivästä.
  • Avustuksesta 16 euroa on verotonta tuloa.
  • Yli menevästä osuudesta peritään 35 prosentin ennakonpidätys (kaikilla sama).
  • Avustusta saa, jos on liittynyt Jytyn jäseneksi seitsemää päivää ennen lakon alkamista.

Seuraa Jytyn tiedotusta nettisivuilla, sähköpostiviestein ja tekstiviestein!

Lisätietoja:

Hannu Tuura, Jytyn asiamies ja yhteyshenkilö Helsingin Bussiliikenne Oy:ssä puh. 045 895 9300, hannu.tuura@hotmail.com

Jarmo Raappana, alueasiamies Etelä-Suomen alue / Helsingin toimipiste puh. 0500 584 496, jarmo.raappana@jytyliitto.fi

Asiasanat: