Energia-alan lakko siirtyy kahdella viikolla – ylityö- ja vuoronvaihtokielto voimaan helmikuun alussa

Työministeri Tuula Haatainen on valtakunnansovittelijan pyynnöstä siirtänyt energia-alan lakkoa kahdella viikolla eteenpäin. Siirron jälkeen energiateollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimukseen kuuluvien Jytyn jäsenten lakko alkaa 15.2.2020 klo 00.00 ja päättyy 22.2.2020 klo 23.59 ennalta määrätyissä yrityksissä.

Energia-alan neuvotteluita jatkettiin tiistaina 28.1 kello 9 sovittelija Jukka Ahtelan johdolla. Sovittelussa käytiin läpi avoimia kysymyksiä eikä toistaiseksi läpimurtoa keskeisissä kiistakysymyksissä saavutettu.

Sovittelijan esityksestä osapuolet tapaavat uudelleen perjantaina 31.1.2020 ja neuvottelevat muista tekstikysymyksistä. Seuraava sovittelu on maanantaina 3.2.2020.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkaa helmikuun alussa

Energiateollisuuden toimihenkilöiden ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkaa ennalta ilmoitetun mukaisesti 1. helmikuuta kello 00.00. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikana ei tehdä ylityötä, liukumia, vaihdeta työvuoroja tai matkusteta vapaa-ajalla. Työvuoroihin saavutaan työvuoron alkaessa eikä vuoronvaihtoihin liittyviä ylitöitä tehdä.

Varallaoloon osallistutaan ilmoitetun varallaololistan mukaisesti, mutta ylitöitä ei tehdä. Toisin sanoen varallaolotehtävissä viat otetaan vastaan, mutta niiden varsinainen korjaus aloitetaan vasta seuraavan työvuoron alkaessa.

Jytyn jäseniä energiateollisuuden toimihenkilöiden sopimuksessa

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty on liittynyt erillisellä liityntäpöytäkirjalla energiateollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimukseen, jonka Ammattiliitto PRO ja Suomen Konepäällystöliitto ovat neuvotelleet.

Energia-alan sopimukseen kuuluvat Jytyn jäsenet osallistuvat työtaisteluun yhdessä Ammattiliitto Pro ry:n ja Suomen Konepäällystöliitto ry:n kanssa.

Lisätietoja Jytyssä:

Työmarkkina-asiamies Veli Vähämäki, puh. 020 789 3717​

Järjestöjohtaja Ari Sauros, puh. 0400 343 424

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto.