Ammattiliitto Jytyn jäsenet kolmipäiväiseen lakkoon Arkeassa keskiviikkona 27. marraskuuta – Turun kaupungin työntekijöille vuoronvaihto- ja ylityökielto toistaiseksi

Jytyn lakko Turun kaupungin omistamassa Arkea Oy:ssä alkaa keskiviikkona 27. marraskuuta kello 00.00 aamulla ja päättyy perjantaina 29. marraskuuta kello 24.00. Lakko koskee kaikkia Arkea Oy:ssä työskenteleviä Jytyn jäseniä. Turun kaupungilla työskentelevillä Jytyn jäsenillä alkaa vuoronvaihto- ja ylityökielto keskiviikkona 27. marraskuuta kello 00.00 ja kielto on voimassa toistaiseksi. Arkean lakkoa rajataan niin, ettei se vaaranna kenenkään henkeä, turvallisuutta tai omaisuutta.

Uudella lakolla Arkeassa ja vuoronvaihto- ja ylityökiellolla Turussa Jyty haluaa lähettää vahvan viestin Turun kaupungin päättäjille.

– Emme salli sopimusshoppailua ja työntekijöiden ala-arvoista kohtelua Arkea Oy:ssä, emmekä muissakaan kaupungin omistamissa yhtiöissä, Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa.

– Tällaisessa sopimusshoppailussa Turun kaupunki Arkean omistajana pyrkii siihen, ettei työntekijöiden kanssa tarvitsisi neuvotella työehdoista ikään kuin kyseessä olisi vain ilmoitusasia, Jytyn puheenjohtaja ihmettelee.

– Kyseessähän on aivan samanlainen tilanne kuin Postin sopimusshoppailussa sillä erotuksella, että Arkeassa työehtojen polkeminen koskee vielä suurempaa joukkoa, yli tuhatta työntekijää.

Arkean tapauksessa liitot ovat myös yhtä lailla lähteneet tukilakkoihin, kuten Postissa tehtiin, Pihlajamäki vertaa.

Sopimusshoppailu tiputtaisi jo ennestään pienipalkkaisten työntekijöiden kokonaisansioita noin 15-30 prosenttia. Esimerkiksi siivoojan peruspalkka Arkeassa on 1774 euroa, laitoshuoltajan 1853 euroa ja vahtimestarin 1996 euroa. Keittäjän peruspalkka on 1937 euroa ja kokin 1946 euroa.

Lisätietoja medialle:

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

Lisätietoja Jytyn jäsenille Arkeassa ja Turun kaupungilla

Kimmo Hollmén, Alueasiamies, Jytyn Turun toimipiste puh. 040 556 1809, kimmo.hollmen@jytyliitto.fi

Päivi Oikarinen, Jytyn pääluottamusmies Turun kaupungilla puh. 040 648 2974, paivi.oikarinen@turku.fi

Maiju Sinisalo, Jytyn pääluottamusmies Arkeassa puh. 050 5233813, maiju.sinisalo@arkea.fi

* Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien ja seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä 84 % on naisia. Jyty on STTK:n jäsenliitto.