Ammattiliitto Jyty julistaa yksityiselle sosiaalipalvelualalle ylityö- ja vuoronvaihtokiellon

​Jyty julistaa yksityiselle sosiaalipalvelualalle ylityö- ja vuoronvaihtokiellon, joka alkaa tiistaina 21.6.2022 klo 12 ja päättyy perjantaina 1.7.2022 klo 23.59. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto koskee yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen piirissä työskenteleviä Jytyn jäseniä.

Ylityö ja vuoronvaihtokiellolla Ammattiliitto Jyty haluaa vauhdittaa yksityisen sosiaalipalvelualan jumiutuneita neuvotteluja, jotta sopimusratkaisuun päästäisiin mahdollisimman pian. Yksityinen sosiaalipalveluala on ollut sopimuksettomassa tilassa 1. toukokuuta alkaen, jolloin vanhan työehtosopimuksen määräyksiä sovelletaan edelleen, mutta työrauhavelvoitetta ei ole.

Mitä ylityö- ja vuoronvaihtokielto tarkoittaa?

Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikana Jytyn jäsenet kieltäytyvät tekemästä ylityötä ja vaihtamasta työvuoroja. Kiellon aikana työntekijät eivät sovi työnantajan kanssa ylitöiden tekemisestä eivätkä työvuorojen vaihtamisesta. Myös ”harmaan ylityön” tekeminen on kiellettyä. Liukuvassa työajassa työskentelevät tekevät korkeintaan sovittua päivittäistä työaikaa eli liukumia ei kerrytetä. Muuten jäsenet hoitavat työnsä normaalisti. Työpaikalle saavutaan ja sieltä poistutaan täsmällisesti työvuoroluetteloon merkityn työvuoron mukaisesti.

Lue lisää: Usein kysyttyä ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta

Neuvontaa Jytyn jäsenille:

1. Luottamusmiehet työpaikoilla (yhteystiedot saat yhdistykseltäsi)
2. Työsuhdeneuvonta

Seuraa sopimusneuvotteluja: