Terveyspalvelualan Unioni irtisanoi terveyspalvelualan työehtosopimuksen

Terveyspalvelualan Unioni on irtisanonut terveyspalvelualan työehtosopimuksen päättymään 31.3.2020. Uuden sopimuksen neuvottelu ja valmistelu alkoivat jo viime viikolla yhteisessä neuvottelussa työnantajaa edustavan Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa.

Terveyspalvelualan Unionin neuvottelutavoitteista tärkeimpiä ovat ostovoimaa parantavat palkankorotukset ja ns. kiky-tuntien poisto. Neuvotteluissa esitetään myös mm. useampivuotista palkkaohjelmaa, parannuksia perhevapaisiin, selkeyttä matkustussääntöön ja vuosilomamääräyksissä siirtymistä 5 päivää/viikko lomalaskentaan. Henkilöstön edustajien aseman parantaminen on myös keskeinen vaatimus, samoin kuin työhyvinvointia lisäävät muutokset.

Jytyn jäsenet toimivat yksityisellä terveyspalvelualalla mm. sairaala-, hoito- ja toimistoalan perustehtävissä esim. hierojina, välinehuoltajina, vastaanottoavustajina ja lähihoitajina.

Jyty neuvottelee terveyspalvelualan työehtosopimuksesta osana Terveyspalvelualan Unioni -neuvottelujärjestöä, jonka muodostavat seitsemän työntekijäliittoa. Terveyspalvelualan Unionilla on omat nettisivut osoitteessa www.terveyspalvelualanunioni.fi/.

Lisätietoja: Päivi Salin, työmarkkina-asiamies, paivi.salin@jytyliitto.fi