Sovittelulautakunta ei antanut sovintoesitystä kunta-alalle – lakot uhkaavat

​Sovittelulautakunnan puheenjohtaja Elina Pylkkänen ilmoitti tänään torstaina 28.4., että kunta-alan työkiistaan on mahdotonta antaa tässä vaiheessa sovintoesitystä.

– Neuvottelujen osapuolet ovat valitettavasti hyvin kaukana toisistaan erityisesti palkkaukseen ja palkkausjärjestelmään kehittämiseen liittyvissä kysymyksissä, Pylkkänen sanoi.

Tämä tarkoittaa sitä, että ensi viikon tiistaina 3. toukokuuta pääkaupunkiseudulle ja kuuteen muuhun kaupunkiin suunnitellut lakot toteutuvat suurella todennäköisyydellä. Ammattiliitto Jytyn puheenjohtaja pitää tilannetta erittäin harmittavana.

– Tämä on iso pettymys. Toivomme, että ratkaisu on mahdollista löytää mahdollisimman pian, Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima korostaa.

Sovittelulautakunnan työ jatkuu edelleen, joten työ ei keskeydy.

Ammattiliitto Jytyn tavoitteena on sopimusratkaisu ja palkkaohjelma, joka huomioi kaikki kunta-alan ammattilaiset, erityisesti matalapalkka-alat.

Lue lisää: Sopimusneuvottelut ja työtaistelutoimet 2022