Siun soten yt-neuvottelut päättyivät, 60 työsuhde päättyy

Pohjois-Karjalassa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista vastaavan Siun sote -kuntayhtymän marraskuussa alkaneet yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet. Neuvottelutuloksessa 37 prosenttia esitetyistä säästötoimista kohdistuu henkilöstökuluihin, mikä vastaa 150 henkilötyövuotta. Neuvottelujen tuloksena noin 60 henkilön työ- tai virkasuhde on päättymässä irtisanomiseen. Näistä henkilöistä parillekymmenelle on jo nyt tiedossa toinen tehtävä kuntayhtymän palveluksessa. Lisäksi noin 50 tehtävää tai virkaa poistuu eläköitymisen myötä ja määräaikaisen työvoiman käyttö vähenee 40 työntekijällä. Irtisanomiset kohdistuvat pääosin muuhun kuin välitöntä asiakas- ja potilastyötä tekevään henkilöstöön.

Yt-neuvottelut koskivat kuntayhtymän koko noin 8 000 hengen henkilöstöä, pelastuslaitos mukaan lukien. Neuvottelutuloksen hyväksymisestä päättää kuntayhtymän hallitus kokouksessaan 31. tammikuuta.

Neuvottelujen tavoitteena oli sopia toimenpiteistä, joilla kuntayhtymässä saavutetaan tavoitteena olleet noin 20 miljoonaan pysyvät säästöt kuluvan vuoden aikana. Asetettu neuvottelutavoite saavutettiin.

Lue lisää: https://www.siunsote.fi/-/siun-soten-yhteistoimintaneuvottelut-paattyivat?redirect=%2F