Kunta-alan työehtokiistaan sovintoesitys – vastausta odotetaan keskiviikkona

​Valtakunnansovittelija Vuokko Piekkala on tänään tiistai-iltana 29. maaliskuuta jättänyt kunta-alan virka- ja työehtosopimusneuvotteluja koskevaan kiistaan sovintoesityksen.

Vastausta valtakunnansovittelija odottaa neuvottelujen osapuolilta keskiviikkona 30. maaliskuuta kello 18.

Ammattiliitto Jytyn liittovaltuusto käsittelee sovintoesityksen Jytyn osalta keskiviikkona.

Kuntasektorilla sopimuksista neuvottelevat palkansaajien pääsopijajärjestöt Julkisen alan unioni JAU (JHL, Jyty), JUKO ja Sote ry (Super, Tehy, SPAL) yhdessä Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n kanssa.

Jos kiistassa uudesta virka- ja työehtosopimuksesta ei synny sopua, ensi viikolla edessä on lakko Oulussa ja Turussa 6.–7.4. Lisäksi lakkovaroitus on annettu koko pääkaupunkiseudulle Helsinkiin, Vantaalle, Espooseen ja Kauniaisiin 19.–25.4.

Kaikkiaan Jytyn, JHL:n ja JUKOn lakonuhka koskee jopa 81 000:ta kuntapalkansaajaa. Järjestöjen kolmas, koko Suomea koskeva ylityö- ja vuoronvaihtokielto kuntasektorille alkaa 4. huhtikuuta ja päättyy 10. huhtikuuta.

Lue lisää: Sopimusneuvottelut 2021–2022