Jonna Voima EPSU:n kongressissa: Palkkatasa-arvon edistyminen on tällä hetkellä julkisen sektorin ammattiliittojen ansiota

Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima, työmarkkinatutkija Jonna Borgström ja tulevaisuustyöryhmän Sami Koskimäki EPSU:n kongressissa.

Ammattiliitto Jytyn puheenjohtajan mielestä EU kirittää Suomea ja muita EU-maita palkkatasa-arvon edistämiseksi. ”On tärkeää, että parannamme yhdessä Euroopan tasolla naisten asemaa työmarkkinoilla”, Voima totesi EPSU:n kongressissa pitämässään puheessa.

Euroopan julkisten alojen ammattiliitot ovat koolla EPSU:n (European Public Service Union) kongressissa Bukarestissa 18.–20.6. Viiden vuoden välein järjestettävän kokouksen tämänkertaisena teemana on julkisen sektorin palvelut ja työntekijöiden oikeudet.

Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima korosti tiistaina kongressissa pitämässään puheessa EPSU:n merkitystä yhteisenä työelämän kehittämisen foorumina. Eri maiden, kuten Suomen, on vaikea saada yksin muutosta aikaan.

– EPSU:na meillä on velvollisuus toimia sen eteen, että kilpailukykyinen palkka ja syrjimätön työelämä on jokaisen oikeus, Voima vaati.

Voima nosti puheessaan esiin sukupuolten välisen palkkaeron ja sen, kuinka hitaasti sitä Suomessa kurotaan umpeen.

– Arvaatteko mitä tapahtuu vuonna 2076? Paitsi että minä täytän sata vuotta, on se nykyisellä kehitysvauhdilla se vuosi, jolloin palkkatasa-arvo Suomessa toteutuu, Voima havainnollisti kolmikantaisen samapalkkaisuusohjelman heikkoa kunnianhimon tasoa.

Voima muistutti, että kaksi vuotta sitten tehty kunta-alan palkkaratkaisu kaventaa naisten ja miesten välistä palkkaeroa Suomessa enemmän kuin samapalkkaisuusohjelma.

– Palkkatasa-arvon edistyminen on tällä hetkellä käytännössä kokonaan julkisen sektorin ammattiliittojen tekemän työn ansiota, Voima huomauttaa.

Romanian pääkaupungissa Bukarestissa pidettävään EPSU:n kongressiin on saapunut 500 edustajaa 45 eri maasta. Ammattiliitto Jytyä kongressissa edustavat puheenjohtaja Jonna Voima, työmarkkinatutkija Jonna Borgström ja Jytyn tulevaisuustyöryhmän jäsen Sami Koskimäki.

Alla Jonna Voiman puhe luettavissa kokonaisuudessaan.

Vuonna 2076

Mitä naisten tekemästä työstä kuuluu maksaa? Ilmeisesti vähemmän kuin miesten työstä. Sukupuolten välinen palkkaero on kotimaassani Suomessa 15,4 %.

Meillä pidetään hienoja juhlapuheita, joissa ylpeillään naisten työelämään osallistumisella, mutta samaan aikaan vastustetaan naisvaltaisten alojen korkeampia palkankorotuksia ja suhtaudutaan välipitämättömästi palkkatasa-arvoon.

Arvaatteko mitä tapahtuu vuonna 2076?

Paitsi että minä täytän sata vuotta, on se nykyisellä kehitysvauhdilla se vuosi, jolloin palkkatasa-arvo Suomessa toteutuu.

Meillä on jo pitkään ollut kolmikantainen samapalkkaisuusohjelma, jonka tavoitteena on miesten ja naisten välisen palkkaeron kaventaminen. Samapalkkaisuusohjelman kunnianhimon aste on kuitenkin pieni. Tuoreen ohjelman tavoite – siis toistan, tavoite – on palkkaeron pieneneminen 0,3 prosenttiyksikköä vuosittain.

Tällä vauhdilla palkkatasa-arvo ei toteudu vuosikymmeniin. Meidän pitää pystyä parempaan.

Kaksi vuotta sitten sovimme Suomessa kunta-alan neuvotteluissa muita aloja korkeammista palkankorotuksista ja palkkojen kehittämisohjelmasta.

Tämä raivostutti yksityisen puolen työnantajat ja tietyt poliittiset tahot. Jopa niin, että valmisteilla on laki, jolla vastaavat ratkaisut halutaan estää.

Tekemämme palkkaratkaisun myötä naisten ja miesten palkkaero kuitenkin kaventuu Suomessa koko työmarkkinoilla 0,35 prosenttiyksiköllä vuosittain. Kun samapalkkaohjelman vuositavoite oli se 0,3 prosenttiyksikköä, on palkkatasa-arvon edistyminen tällä hetkellä käytännössä kokonaan julkisen sektorin ammattiliittojen tekemän työn ansiota.

Muita matalapalkka-alojen palkkakehitys ei kiinnosta.

Avuksi on tullut myös EU. Eurooppalainen lainsäädäntö pakottaa meidät toimimaan. Palkka-avoimuusdirektiivi antaa aiempaa paremmat mahdollisuudet puuttua perusteettomiin palkkaeroihin.

Tasa-arvokehitys saattaa jumittua poliittisiin päättäjiin tai vaikkapa palkkojen nousua vastustaviin työnantajiin.  Yksin on hankala saada aikaan muutosta. Siksi on tärkeää, että parannamme yhdessä Euroopan tasolla naisten asemaa työmarkkinoilla. Niin palkkausta, kuin työssä etenemisen ja kehittymisen mahdollisuuksia.

Yhdessä saavutettu muutos auttaa meitä kaikkia, ja tästä koko Epsussa on kyse.

Epsuna meillä on velvollisuus toimia sen eteen, että kilpailukykyinen palkka ja syrjimätön työelämä on jokaisen oikeus.

Tämä tavoite olisi pitänyt saavuttaa jo kauan aikaa sitten – ei todellakaan vasta viidenkymmenen vuoden päästä

Jytyn puheenjohtajan Jonna Voiman puhe EPSU:n kongressissa Bukarestissa 18.6.2024