Ammattiliitto Jytyn Voima: ”Tavoitteenamme on, että neuvottelut uudesta työmarkkinamallista aloitetaan”

Pääministeri Petteri Orpo keskusteli työmarkkinajohtajien kanssa uudesta työmarkkinamallista perjantaina. Ammattiliitto Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima näki tapaamisen antavan pientä valoa tunnelin päähän.

– Tavoitteenamme on, että neuvottelut uudesta työmarkkinamallista aloitetaan. Työmarkkinamalli on sovittava yhdessä, ei runnottava väkisin lainsäädännöllä, kommentoi keskusteluissa mukana ollut Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima.

Voiman mielestä hallitusohjelman kirjaus vientivetoisesta palkkamallista vaikeuttaisi toteutuessaan merkittävästi palkkatasa-arvon saavuttamista, johon Suomi on yhteiskuntana sitoutunut.

– Onko se todella viesti, joka halutaan antaa suomalaisille naisvaltaisille ja matalapalkkaisille aloille, joiden työntekijät pitävät työllään suomalaista yhteiskuntaa pyörimässä? Voima kysyy.

Voiman mukaan perjantain tapaaminen antoi pienen pientä valoa tunnelin päähän.

– Mutta ratkaisun löytyminen näyttää silti edelleen kovin vaikealta. Valtiosihteeri käy kunkin mukana olleen tahon kanssa keskustelut, joiden jälkeen arvioidaan neuvotteluiden aloittamisen mahdollisuus, Voima sanoo.

Orpo kertoi tapaamisessa, että valtiosihteeri Mika Nykänen kiertää tilaisuuteen osallistuneet työmarkkinajärjestöt tavoitteenaan löytää keinot, joilla neuvotteluja palkkamallista voitaisiin jatkaa.

Lisätietoja Jytyssä:

Puheenjohtaja Jonna Voima, puh. 050 591 2341, jonna.voima@jytyliitto.fi

Jyty on ammattiliitto, jonka jäsenet toimivat kunta-alalla, hyvinvointialueilla, yksityisellä sektorilla, järjestöissä ja seurakunnissa. Jäsenistön suurimpia ammattialoja ovat sihteeri-, hallinto-, asiantuntija- ja ict-työ, nuoriso- ja järjestötyö, sosiaali- ja terveysala, kirjastoala sekä kasvatus ja koulutus. Ammattiliitto Jyty on STTK:n jäsenliitto.