Ammattiliitto Jyty pettyi neuvotteluihin Arkean kanssa ja valmistautuu työtaistelutoimiin

Turun kaupungin 98-prosenttisesti omistaman Arkea Oy:n ja työntekijöitä edustavien järjestöjen väliset neuvottelut työehdoista ovat katkenneet. Ammattiliitto Jyty ja JHL ovat yhdessä neuvotelleet Arkea Oy:n kanssa 14. lokakuuta alkaen, mutta näkemykset ovat niin kaukana toisistaan, että sopimukseen pääseminen vaikuttaa mahdottomalta.

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki on äärimmäisen pettynyt Arkean vaatimuksiin heikentää jo ennestään matalapalkkaisten alojen keskeisiä työehtoja.

– Emme voi hyväksyä mm. siivoojien, keittäjien tai laitoshuoltajien työehtojen polkemista nykyistä Avaintes-työehtosopimusta heikentämällä tai sopimusta vaihtamalla. Jyty valmistautuu puolustamaan jäseniään työtaistelutoimin yhdessä muiden liittojen kanssa, Pihlajamäki korostaa.

Kiinteistö- ja ruokapalveluyhtiö Arkea Oy ilmoitti aiemmin syksyllä vaihtavansa yli 1 000 työntekijän työehtosopimukset halvempiin sopimuksiin. Tähän asti Arkeassa on noudatettu alalla yleisesti noudatettavaa Avainta ry:n työehtosopimusta, joka noudattelee vastaavaa kunta-alan sopimusta.

Työntekijäjärjestöjen kovan painostuksen jälkeen Arkea taipui neuvottelemaan työehdoista, mutta nyt neuvottelut ovat ajautuneet umpikujaan.

Lisätietoja medialle:

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

Lisätietoja Arkean jytyläisille jäsenille:

Kimmo Hollmén
Alueasiamies, Jytyn Turun toimipiste
puh. 040 556 1809, kimmo.Hollmen@jytyliitto.fi

Jytyn aiemmat tiedotteet:

* Julkis- ja
yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien,
kuntayhtymien ja seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran-
ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä 84 % on naisia. Jyty on STTK:n
jäsenliitto.