Ammattiliitot JHL ja Jyty ilmoittivat kahden päivän lakosta Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirissä

Ammattiliitot JHL ja Jyty jättivät tänään 20. toukokuuta lakkovaroituksen kahden päivän lakosta Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirissä. Lakolla 6.–7.6. vastustetaan sairaanhoitopiirin suunnitelmia neuvotella paikallisesti vain yhden osapuolen kanssa.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Ammattiliitto Jyty aloittavat lakon Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin työtehtävissä 6.6. Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat maanantain 6.6.2022 klo 00:01 ja tiistain 7.6.2022 klo 23:59 välisenä aikana. Lakko kestää päättyvän työvuoron loppuun.

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri päätti aiemmin tällä viikolla aloittaa neuvottelut ainoastaan Sote ry:n kanssa paikallisesta sopimuksesta. Neuvotteluihin ei ole kutsuttu kaikkia pääsopijajärjestöjä.

Ammattiliitot JHL ja Jyty ihmettelevät suuresti miksi sairaanhoitopiiri neuvottelisi vain yhden sopijaosapuolen kanssa, koska SOTE-sopimuksen osapuolina ovat JAU (=JHL & Jyty), Juko ja Sote ry. Kaikilla on eri ammattiryhmiä sairaalassa töissä.

– Työnantajan on tasapuolisuuden nimissä neuvoteltava kaikkien SOTE-sopimuksen osapuolien kanssa. Kaikkien työntekijöiden etu on neuvotella sopimukset valtakunnallisella tasolla ja täydentää niitä yhteisellä paikallisella sopimisella, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine vaatii.

Jyty ja JHL muodostavat yhdessä julkisen alan neuvottelujärjestö JAUn, joka edustaa noin kolmasosaa kunta-alan henkilöstöstä. Sote-alan ammattilaisista Julkisen alan unioniin kuuluvien liittojen jäseninä on muun muassa lähihoitajia, välinehuoltajia, sairaanhoitajia, laitoshuoltajia ja osastonsihteereitä.

– Vaatimuksemme on, että Jyty ja JHL sekä myös JUKO kutsutaan mukaan neuvotteluihin, Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima selventää.

JHL:n ja Jytyn antama lakkovaroitus raukeaa tai alkanut työriita päättyy, kun paikallista sopimusta koskevaan neuvotteluryhmään on tasavertaisesti otettu mukaan JAUn ja JUKOn edustajat.

Lisätietoja:
Ammattiliitto Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima, 050 591 2341
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772