Mielipidekirjoitus: Varhaiskasvattajat tukevat lasten lukutaitoa

Lasten sanavarasto on heikentynyt, esitelmien teko on haastavaa ja lapset tarvitsevat lukemisen tueksi yhä enemmän visuaalisuutta. He eivät pysty ”maalaamaan” tarinasta taulua mieleensä, vaan heidän on nähtävä kuva.

Kansainvälistä lukutaitopäivää vietetään 8. syyskuuta. Päivän merkitys on tärkeää nostaa esiin, sillä me varhaiskasvatuksen ja koulutuksen ammattilaiset, esimerkiksi lastenhoitajat ja koulunkäynninohjaajat, näemme lasten lukutaidon heikkenemisen joka päivä työssämme: Lapsille pitää selittää sadut auki, ja koulussa lukutaidon heikkeneminen näkyy kaikissa oppiaineissa. Heikko lukutaito vaikuttaa myös kirjoitustaitoon, ja taitoaineissa tulee vastaan ohjeiden ymmärtämisen vaikeus.

Into lukemiseen lähtee lapsuudesta. Varhaiskasvatuksen ja koulutuksen ammattilaisilla on tärkeä rooli lukutaidon kehittämisessä ja tukemisessa, kodin merkitystä unohtamatta. Omilla työpaikoillamme päiväkodissa ja alakoulussa olemme tehneet lukemisesta iloisen asian: esimerkiksi päiväkodissa juhlistamme lasten syntymäpäiviä lähikirjastosta saatujen lahjoituskirjojen avulla. Koulussa puolestaan nautimme lukukakkuja, eli lukemaan oppineille lapsille leivotaan kakku koko luokan kanssa yhdessä nautittavaksi.

Suomessa saatiin pitkään olla ylpeitä koululaisten hyvistä Pisa-tuloksista, mutta viime vuosina ne ovat heikentyneet. Opetus- ja kulttuuriministeriö kuvaili vuoden 2022 Pisa-tuloksia raportissaan ”erittäin huolestuttaviksi”, ja erityisen merkittävä romahdus tapahtui juuri lukutaidossa.

Monipuolinen lukutaito on väylä kaikkeen oppimiseen, ja lukutaidon pohja puolestaan luodaan varhaiskasvatuksessa ja peruskoulussa. Tämä ei kuitenkaan tapahdu itsestään. Ilman riittäviä resursseja myös lukutaidon tukeminen jää väistämättä puolitiehen.

Marika Etelämäki
Varhaiskasvatuksen hoitaja

Marika Keränen
Koulunkäynninohjaaja

Ammattiliitto Jytyn kasvatuksen ja koulutuksen ammattialaryhmä

Asiasanat: