Tiukkaa vääntöä Turun Arkeassa

Pääluottamusmies Maiju Sinisalo on ollut myrskyn silmässä Arkea Oy:n käynnistettyä työehtoshoppailun.

Matalapalkka-alalla toimiva ja Turun kaupungin omistama Arkea Oy vastaa ateriapalveluista, siivouksesta ja kiinteistönhuollosta esimerkiksi päiväkodeissa ja  kouluissa.

– Päällimmäisenä huolena työntekijöillä on palkan aleneminen ja vuosiloman lyhentyminen, tiivistää Sinisalo.

Mitään työehtosopan suuruista ei ole Arkeassa aiemmin ollut.

Arkean työehtosopimus on Avaintyönantajat Avainta ry:n Avain-TES. Avainta-työehtosopimus on ollut yleisesti käytössä oleva kuntien yhtiöiden toimintoja koskeva työehtosopimus. Turun kaupunginhallituksen konsernijaosto on päättänyt vaihtaa työehtosopimukset huhtikuussa 2020 matkailu- ja ravintolapalvelut MaRan ja Kiinteistötyönantajien KITA ry:n työehtosopimuksiin.

Tavoitteena on leikata työntekijöiden palkkakustannuksia. Peruspalkat ovat olleet siivoojilla, ruokapalvelutyöntekijöillä ja laitoshuoltajilla 1818-1852 € / kk.

Arkean toimitusjohtajan mukaan työntekijäjärjestöt pyrkivät työtaisteluin pakottamaan Arkean pysymään nykyisessä työnantajaliitossa nykyisin ehdoin, mikä olisi järjestöjen etujen mukaista, kun taas yhtiön ja työpaikkojen kannalta tämä olisi kohtalokasta.

Sinisalon lasien läpi katsottuna yhteistyön tekeminen neuvotteluissa on tarkoittanut työntekijöiden rankaisua.

– Ja kyllä järjestöt, me ja JHL, olivat valmiita tekemään heikennyksiä nykyiseen työehtosopimukseen määräajaksi.

Neuvotteluja käytiin paikallisena sopimisena, pohjana Avainta ry:n Avain-TES.

Sittemmin kuvio kihartui, kun kävi ilmi, ettei matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa -sopimus jatkossa sallisi paikallista sopimista.

– MaRan edustaja kertoi neuvottelupöydässä, etteivät tule hyväksymään paikallista sopimusta. Heidän sääntönsä kieltävät sen. Tämä taisi tulla yllätyksenä myös Arkean johdolle, muistelee Sinisalo.

Arkean pääluottamusmies katsoo asioita pitkällä aikajanalla.

– Olen aloittanut Turun kaupungin siivoustoimistossa vuonna 1988 ja tehnyt työurani siivouksen ja palkkahallinnon parissa. Olen myös rekrytoinut melkein koko työurani, ensin siivoojia ja nykyisin rekrytoin henkilöstösuunnittelijana Arkean kaikkia neljää toimialaa.

Sinisalo liittyi Jytyyn työsuhteensa alussa ja luottamusmiehenä hän on toiminut vuodesta 1993 alkaen. Tutuksi on käynyt myös hallitustyö Jyty Turku ry:ssä.

Maiju, alasi on yli 80% naisvaltaista. Minkä kannan naisena otat termiin pääluottamusmies?

– Ihan hyvä termi, en kannata jokaista sukupuolineutraalia nimikettä.

Teksti ja kuva: JUKKA SUNDHOLM