Kunta-alalle toistaiseksi jatkuva ylityö- ja vuoronvaihtokielto 18.4. alkaen

Ammattiliitto Jyty, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO julistavat kunta-alalle toistaiseksi jatkuvan ylityö- ja vuoronvaihtokiellon 18.4. alkaen.

Koko kunta-alaa koskeva ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkaa maanantaina 18.4.2022 kello 00.01 ja on voimassa toistaiseksi. Kiellolla ja lakoilla järjestöt haluavat vauhdittaa sopimusratkaisun saamista kunta-alalle.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto koskee seuraavia sopimusaloja:
•    kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus KVTES
•    kunnallinen opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimus OVTES
•    kunnallinen teknisen henkilöstön virka- ja työehtosopimus TS
•    kunnallinen tuntipalkkaisen henkilöstön työehtosopimus TTES
•    sosiaali- ja terveydenhuollon työ- ja virkaehtosopimus SOTE-sopimus.

Kunta-alan sopimusten viranhaltijat eivät kuulu kiellon piiriin. Kiellon ulkopuolelle rajataan myös työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle tai terveydelle. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon piirissä eivät ole myöskään sellaiset yleistä turvallisuutta tai omaisuuden turvaamista koskevat työt, joita ei ole mahdollista siirtää myöhemmäksi.

JHL, Jyty ja JUKO ovat järjestäneet kunta-alalle aiemmin kolme viikon mittaista ylityö- ja vuoronvaihtokieltoa 7.–13.3, 21.3.–27.3. ja 4.4.–10.4.

– Kunta-alan työehtoneuvottelut ovat vaikeassa tilanteessa ja ratkaisua etsitään jo sovittelulautakunnankin avulla. JHL haluaa koko kunta-alalle palkkaohjelman ja euromääräisiä palkankorotuksia, toteaa Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

– Ylityö- ja vuoronvaihtokielto jatkuu toistaiseksi, jotta ratkaisu vihdoinkin löytyisi. Olemme valmiita sopimaan, mutta ei millä ehdoilla tahansa. Reilut palkankorotukset ja palkkaohjelma kuuluvat koko kunta-alalle, Ammattiliitto Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima sanoo.

Pääkaupunkiseudulla viikon lakko pääsiäisen jälkeen

JHL, Jyty ja JUKO ovat antaneet aiemmin lakkovaroituksen viikon mittaisesta lakosta pääkaupunkiseudulle Helsinkiin, Vantaalle, Espooseen ja Kauniaisiin pääsiäisen jälkeen 19.–25.4. Lakon piirissä on noin 31 000 palkansaajaa. Lakko toteutuu, mikäli sopua kunta-alan työehdoista ei löydy sitä ennen.

JHL:n, Jytyn ja JUKOn aiemmat lakot ovat olleet kaksipäiväisinä Rovaniemellä, Jyväskylässä, Oulussa, Turussa, Tampereella ja Kuopiossa.

Lisätietoja medialle:

Ammattiliitto Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima, 050 591 2341

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772

Ammattiliitto Jyty ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL muodostavat yhdessä Julkisen alan Unioni JAUn, joka on yksi kunta-alan pääneuvottelujärjestöistä.