Jyty käynnistää Näetkö minut? -kampanjan ammattikorkeakouluissa

Ammattiliitto Jyty edustaa ammattikorkeakoulujen hallinto- ja tukipalvelutehtävissä työskentelevää henkilöstöä. Jytyläisiä toimii mm. opinto-, tieto- ja taloushallinnossa sekä tutkimus- kehitys- ja innovaatiotoiminnassa. Käynnistämme Jytyssä kampanjan, jolla nostetaan näkyville jytyläisten ammattikorkeakouluissa tekemää tärkeää työtä.

Ammattikorkeakoulujen työehdoista on sovittu näihin päiviin saakka yksityisen opetusalan työehtosopimuksessa, jonka sopijaosapuolina ovat työantajapuolelta Sivistysala Sivista ja työntekijäpuolelta Jyty, JHL ja OAJ. Sivista on kuitenkin halunnut neuvotella ammattikorkeakouluille uuden työehtosopimuksen uusien sopimuskumppanien, OAJ:n ja YTN:n kanssa. Näin ollen Jyty on jätetty sopimuksen ulkopuolelle.

Sivista perusteli Jytyn jättämistä neuvottelujen ulkopuolelle sillä, ettei työnantajapuoli tunnista hallinto- ja tukipalvelutehtävissä toimivaa henkilöstöä. Toisin sanoen AMK-työnantajien edustajana toimiva Sivista ei näe ja tunnista jytyläisten tekemää työtä – olemme siis näkymättömiä.

Tämä ei meille käy. Me jytyläiset teemme korvaamattoman tärkeää työtä ja työmme ammattikorkeakouluissa ansaitsee tulla nähdyksi. Me ansaitsemme tulla edustetuksi neuvotteluissa sekä saada äänemme kuuluviin.

Miten voin osallistua Näetkö minut? -kampanjaan?

Tehdään meidät jytyläiset näkyväksi yhdessä. Osallistu kampanjaan ottamalla kuva itsestäsi tai yhdessä työkavereidesi kanssa.

1. Ota kuva ja lähetä se meille lomakkeella

Tulosta itsellesi Näetkö minut? -kuvan paperille: A3-kampanjakuva tai A4-kampanjakuva. Voit myös kirjoittaa esimerkiksi paperille, käteesi tai muuhun näkyvään paikkaan tekstin ”Näetkö minut?”

Ota itsestäsi tai työkaverin kanssa kuva tekstin kanssa ja lähetä se meille Jytyyn tällä lomakkeella. Teemme kuvista Jytyn video- ja kuvamateriaalia, jolla nostamme asiaa esiin mm. somessa.

Voit kertoa lomakkeella, mikä työtehtäväsi on ja mitä konkreettisesti tarkoittaisi, jos työsi jäisi tekemättä. Nostamme myös näitä esimerkkeinä esiin avataksemme, kuinka tärkeää jytyläisten tekemä työ on.

2. Järjestä kuvaus työpaikalla

Yhdessä on mukavampi olla myös kuvassa! Ottakaa yhteinen kuva esimerkiksi kahvitauolla, palaverin alussa tai muussa sopivassa hetkessä. Kuvaan saavat tulla mukaan myös muiden liittojen jäsenet, joiden mielestä on tärkeää, että jytyläiset ja heidän työnsä tulee nähdyksi. Käytä samoja tulostettavia kampanjakuvia, kuten on aiemmin mainittu.

3. Jaa kuva omissa somekanavissasi

Jaa kuva myös omassa somessasi tunnuksella #näetköminut ja #jytyläiset ja tägää mukaan @jyty_ry (Instagram ja X). Kerro halutessasi työstäsi ja tästä ajankohtaisesta tilanteesta esimerkiksi oheisella tavalla. Voit lyhentää tekstiä haluamaasi muotoon.

Kerro myös työkaverille kampanjasta ja kannusta häntäkin mukaan näkymään! Tähän kampanjaan saavat osallistua myös ei-jytyläiset.

Käytä somejaon yhteydessä esimerkiksi alla olevaa tekstiä tai linkkaa Jytyn mediatiedotteeseen:

Sivistysalan yksityisiä työnantajia edustava Sivista ry (Sivista) on päättänyt, että he neuvottelevat ammattikorkeakouluja koskevasta tessistä vain OAJ:n ja YTN:n kanssa.

Sivista on ilmoittanut, etteivät he tunnista, missä tehtävissä jytyläisiä ammattikorkeakouluissa työskentelee. Jyty edustaa ammattikorkeakouluissa merkittävää määrää erityisesti hallinto- ja tukipalveluissa sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnoissa työskentelevää henkilöstöä.

Me jytyläiset olemme tilanteeseen hyvin pettyneitä – erityisesti siksi, että sivistyksen mallina toimivassa korkeakoulukentässä toimitaan tavalla, joka kohdistuu yksilön ja työntekijän oikeuteen järjestäytyä omaan ammattiliittoonsa ja tulla edustetuksi työpaikallaan.

Tämä kampanja on osa työmme näkyväksi tekemistä. @jyty_ry #näetköminut #jytyläiset