Jyty hyväksyi kirkon neuvottelutuloksen – palkankorotukset ovat yleisen linjan mukaiset ja kiky-tunnit poistuvat

Jytyn liittovaltuusto hyväksyi keskiviikkona 10.6. kirkon alan neuvottelutuloksen, jonka ovat nyt hyväksyneet kaikkien sopijaosapuolten hallinnot. Kirkon virka- ja työehtosopimus (KirVESTES) on voimassa 1.4.2020 – 28.2.2022 (23 kk). Uuden sopimuksen palkankorotukset noudattavat yleistä linjaa ja kiky-tunnit poistuvat vuoden 2021 alussa.

– Olen tyytyväinen neuvottelutulokseen, koska kaikki palkankorotukset
tulevat yleiskorotuksina. Olen myös huojentunut siitä, että lopulta päästiin
neuvottelutulokseen tammikuun puolesta välistä alkaneiden pitkällisten neuvottelujen
jälkeen, Jytyn kirkon alan neuvottelija Anne Sarvi sanoo.

Kiky-sopimuksen mukaiset 24 tunnin työajanpidennykset poistuvat 1.1.2021 alkaen. Kiky-tunnit kompensoitiin vakinaistamalla 1.1.2015 alkanut työaikakokeilu. Ylimmän johdon palkkausjärjestelmän kokeilua ja työajattomien hengellisen työn viranhaltijoiden moduulityöaikakokeilua jatkettiin.

Yleiskorotuksia on kaksi 1.4.2020–31.1.2022 kestävän 23 kuukauden sopimuskauden aikana.

Ensimmäinen yleiskorotus tulee 1.8.2020. Yleisessä palkkausjärjestelmässä peruspalkkoihin ja liitteen 1 vähimmäispalkkoihin tulee 1,5 %:n yleiskorotus. Kokemuslisää ja suorituslisää ei koroteta. Ylimmän johdon palkkausjärjestelmässä toteutetaan 1,4 % yleiskorotus. Tuntipalkkaisille tulee lähinnä 1.8.2020 alkavan palkanmaksukauden alusta lukien 1,4% yleiskorotus peruspalkkoihin, taulukkopalkkoihin, kokemuslisään, henkilökohtaiseen lisään ja olosuhdelisään.

Toinen yleiskorotus tulee 1.5.2021. Yleisessä palkkausjärjestelmässä peruspalkkoja ja liitteen 1 vähimmäispalkkoja korotetaan 1,9 %:n yleiskorotuksella. Kokemuslisää ja suorituslisää ei koroteta. Ylimmän johdon palkkausjärjestelmässä toteutetaan 1,6 %:n yleiskorotus, jollei seurakunta päätä tarkistaa vastaavalla erällä ylimmän johdon peruspalkkoja johdolle aiemmin asetettujen tavoitteiden ja niistä suoriutumisen arvioinnin perusteella.

Työajaton hengellisen työn viranhaltija tai työntekijä saa arkipyhänä tehdystä työstä lisävapaapäivän, joka annetaan kuluvan tai seuraavan kalenterikuukauden aikana.

Pääluottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen korvauksia korotetaan 3,0 %:lla 1.8.2020 lukien seuraavaan täyteen euroon pyöristäen.

Pääryhmä selvittää sopimuskauden aikana mahdollisuudet ylimmän johdon palkkausjärjestelmäkokeilun sekä moduulityöaikakokeilun vakinaistamiseen.

Tilapäiseen hoitovapaaseen lisäys: ”vammaisen lapsensa tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan alle 10-vuotiaan tai vammaisen lapsen hoitamiseksi”. Vammaisuuteen rinnastetaan tässä myös vaikeat krooniset sairaudet kuten sydänsairaus, diabetes tms.

Lisättiin pykälä oikeudesta lisävapaapäiviin, kun vuosiloma jää alle 4 viikon sairauden, tapaturman tai kuntouksen takia.

Korjattiin sopimuksen tekstit vastaamaan nykyistä lainsäädäntöä ja termistöä mm. työaikalain ja eläkelakien muutoksista.

Sopimuskaudella perustetaan nykyisen pääryhmän lisäksi myös palkkausryhmä, työaikaryhmä ja työelämäryhmä.

Lisätietoja sisällöstä:

Lisätietoja medialle: Työmarkkinalakimies Anne Sarvi, puh. 020 789 3713

Lisätietoja jäsenille antavat Jytyn omat luottamusmiehet kirkon sopimusalalla, alueelliset
toimipisteet
ja liiton edunvalvontaosasto
sähköpostitse tai palvelunumeroista.

* Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien ja seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä 84 % on naisia.