Eksote aloittaa yt-neuvottelut

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) hallitus on kokouksessaan 9.10.2019 päättänyt aloittaa yhteistoimintaneuvottelut toimitusjohtaja Timo Sakselan esityksen mukaisesti.  Eksoten Yhteistyöryhmä kutsutaan koolle yt-neuvottelujen aloittamiseksi.  Prosessi käynnistyy 16.10.2019. Yhteistyöryhmässä työntekijöitä edustavat luottamushenkilöt.

Vastuualueiden säästökohteita etsitään Eksoten tiedotteen mukaan mm. organisaatiorakenteesta, palveluverkosta, sopimuksista, toimitiloista, hankkeista ja projekteista sekä tukipalveluista. Mikäli tarvittavia säästöjä ei saada muutoin kasaan, kohdistettaneen säästöjä henkilöstökuluihin. Yhteistoimintaneuvottelu koskee Eksoten koko organisaatiota ja henkilöstöä.

– Ensimmäinen kokous kutsutaan koolle keskiviikoksi 16.10. Yhteistyöryhmässä käsitellään erityisesti säästötoimenpiteiden kartoitusta varten suunniteltua prosessia sekä Eksoten henkilöstön osallistamista kyseiseen prosessiin. Työnantajan esitys säästötoimenpiteiksi esitetään Yhteistoimintaryhmälle säästötavoitteiden täsmennyttyä, kuvailee Yhteistyöryhmän puheenjohtajana toimiva henkilöstöjohtaja Merja Hokkanen yhteistoimintamenettelyn käynnistymistä.

– Ratkaisuja säästöihin etsitään tulosyksiköiltä, koska paras ymmärrys arjen työstä on henkilöstöllä. Yhteistoimintaneuvottelujen tavoitteena on mielestäni entistä paremmin toimiva Eksote, toteaa Hokkanen.

Eksoten mukaan omistajakuntien taloudellinen tilanne on vaikea. Tästä johtuen myös kuntien kyky rahoittaa Eksoten toimintaa on vaikeutunut, Eksote toteaa tiedotteessa.

Eksoten tulos on jäämässä tiedotteen mukaan kuluvana vuonna merkittävästi alijäämäiseksi. Talouden tasapainottamistarve on noin yhdeksän miljoonaa euroa.