Ammattiliitto Jyty jatkaa lakkoa Arkea Oy:ssä

Ammattiliitto Jyty aloittaa uuden lakon Arkea Oy:ssä tiistaina 23.11. kello 6.00. Lakko alkaa tiistain ensimmäisestä työvuorosta ja koskee kaikkia Arkea Oy:ssä työskenteleviä Jytyn jäseniä. Jytyn julistama lakko jatkuu toistaiseksi ilman takarajaa. Työtaistelulla Jyty vastustaa voimakkaasti Turun kaupungin omistaman Arkea Oy:n suunnitelmia työehtojen rajuista heikennyksistä.

Arkea Oy suunnittelee jälleen kerran työnantajaliiton vaihtoa ja työntekijöiden siirtoa halvempiin työehtosopimuksiin.

– Siivoojan tai ruokapalvelutyöntekijän pohjapalkka Arkeassa on vain hieman yli 1 800 euroa. Jos tästä lasketaan vielä 10–15 %, niin täytyy miettiä, kannattaako työtä tehdä enää olleenkaan. Palkalla täytyy tulla toimeen, Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima huomauttaa.

– Työehtojen heikennykset koskisivat niin kokemuslisiä, vuosi- kuin sairauslomiakin. Ammattiliitto Jyty ei tule sallimaan sopimusshoppailua Arkea Oy:ssä eikä muissa Turun kaupungin omistamissa yhtiöissä, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Jyty on ammattiliitto, jonka jäsenet toimivat kunta-alalla, yksityisellä sektorilla, järjestöissä ja seurakunnissa. Jäsenistön suurimpia ammattialoja ovat sihteeri-, hallinto-, asiantuntija- ja ict-työ, nuoriso- ja järjestötyö, sosiaali- ja terveysala, kirjastoala sekä kasvatus ja koulutus. Ammattiliitto Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Lisätietoja medialle:

Ammattiliitto Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima, puh. 050 591 2341, jonna.voima@jytyliitto.fi

Lisätietoja Jytyn jäsenille:

Kimmo Hollmén, Alueasiamies, Jytyn Turun toimipiste, puh. 040 556 1809, kimmo.hollmen@jytyliitto.fi

Maiju Sinisalo, Jytyn pääluottamusmies Arkeassa, puh. 050 5233813, maiju.sinisalo@arkea.fi