Jytyn ja JHL:n lakko Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirissä peruuntuu

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri päätti aiemmin aloittaa neuvottelut ainoastaan Sote ry:n kanssa paikallisesta sopimuksesta. Neuvotteluihin ei kutsuttu kaikkia pääsopijajärjestöjä. Julkisen alan unioni JAU (= ammattiliitot JHL ja Jyty) vaativat lakkovaroituksen voimin pääsyä samaan neuvottelupöytään. Lakkovaroitus oli annettu ajalle 6.7.6.2022.

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin hallitus päätti perjantaina 27. toukokuuta peruuttaa paikalliset neuvottelut palkankorotuksista vain yhden osapuolen kanssa. Tästä johtuen JHL ja Jyty peruuttavat lakkovaroituksensa.

– Ainoa vaatimuksemme oli, että Jyty ja JHL sekä JUKO olisi kutsuttu mukaan neuvotteluihin. Koska sairaanhoitopiiri päätti lopettaa neuvottelut kokonaan, ei lakollemme ole enää perustetta, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine ja Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima sanovat.

JHL ja Jyty toivovat pikaista ratkaisua kunta-alan työehtokiistaan, jotta kaikki kunta-alan palkansaajat saisivat heille kuuluvat palkankorotukset. Jokainen kuukausi ilman palkankorotuksia on tappio työntekijöille.

Lisätietoja:

Ammattiliitto Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima, 050 591 2341

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772