JHL, Jyty ja Juko: Kunta-alalle uusi ylityö- ja vuoronvaihtokielto

​Kunta-alan pääneuvottelujärjestöt JAU (JHL ja Jyty) ja JUKO julistivat uuden ylityö- ja vuoronvaihtokiellon. Kielto alkaa maanantaina 21.3.2022 ja on voimassa sunnuntaihin 27.3.2022 saakka. Järjestöt joutuvat turvautumaan ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon, koska alan neuvottelut eivät ole edenneet.

Uusi kunta-alaa koskeva ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkaa maanantaina 21.3.2022 kello 00.01. Kielto on voimassa seitsemän vuorokautta ja se päättyy sunnuntaina 27.3.2022 kello 23.59.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto koskee seuraavia sopimusaloja:
•    kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus KVTES
•    kunnallinen opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimus OVTES
•    kunnallinen teknisen henkilöstön virka- ja työehtosopimus TS
•    kunnallinen tuntipalkkaisen henkilöstön työehtosopimus TTES
•    sosiaali- ja terveydenhuollon työ- ja virkaehtosopimus SOTE-sopimus.

Kunta-alan sopimusten viranhaltijat eivät kuulu kiellon piiriin. Kiellon ulkopuolelle rajataan myös työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle tai terveydelle. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon piirissä eivät ole myöskään sellaiset yleistä turvallisuutta tai omaisuuden turvaamista koskevat työt, joita ei ole mahdollista siirtää myöhemmäksi.

– Muun muassa kouluissa, varhaiskasvatuksessa ja sotealalla tehdään töitä monen ammattilaisen tiimeissä. Työnantajan on aika ymmärtää, että korotukset tarvitaan kaikille, ammattinimikkeestä riippumatta. Muuten kuntia uhkaa entistä pahempi työvoimapula. Työstä saatavalla palkalla on tultava toimeen, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine vaatii.

– Tavoitteenamme on sopimusratkaisu, joka huomioi kaikki kunta-alan ammattilaiset. Heistä jokainen on mukana palveluketjussa, joka tuottaa kuntalaisille tärkeitä palveluita, korostaa Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima.

– Näillä vauhdittamistoimilla tulee samalla näkyväksi se merkittävä, tärkeä työ, jota kuntasektorin työntekijät tekevät kaikkien kansalaisten hyväksi, muistuttaa JUKOn hallituksen puheenjohtaja Olli Luukkainen (OAJ).

Edellinen koko kunta-alaa koskeva ylityö- ja vuoronvaihtokielto oli voimassa 7.3.–13.3.2022. Lisäksi JHL, Jyty ja Juko ovat jättäneet kunta-alaa koskevat lakkovaroitukset Rovaniemelle ja Jyväskylään 23.3.–24.3. sekä Tampereelle ja Kuopioon 29.–30.3.

Lisätietoja medialle:

Julkisen alan unioni JAU

Ammattiliitto Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima, 050 591 2341

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO

Hallituksen puheenjohtaja Olli Luukkainen (OAJ), 0500 652 872