Ammattiliitto Jytyn lausunto palkkamallista: Hallitus rapauttamassa koko sovittelujärjestelmän

Jytyn mielestä valtakunnansovittelijan ja sovittelulautakunnan mahdollisuuksia sovintoehdotuksen antamiseen ei pidä rajoittaa lainsäädännöllä. Palkkatasa-arvoa ja samapalkkaisuutta edistävien työehtosopimusratkaisujen tekemisen pitäisi olla mahdollista myös jatkossa.

– Mikäli sovittelijainstituutio koetaan vielä nykyistä voimakkaammin työnantajien palkkakoordinaation vartijaksi, voi luottamus koko työmarkkinajärjestelmään rapautua, Jytyn edunvalvontajohtaja Jukka Maarianvaara korostaa.

Jytyn lausunnon mukaan hallituksen lakiesityksessä arvioidaan erittäin puutteellisesti uuden lainsäädännön vaikutuksia työntekijöihin sekä naisten ja miesten palkkatasa-arvoon.

– Työelämän tasa-arvon ja samapalkkaisuuden edistäminen on Suomen velvoite mm. EU-lainsäädännön ja kansainvälisten ihmisoikeussopimusten nojalla, Maarianvaara huomauttaa.

Sovittelussa on oltava aito mahdollisuus alakohtaisten tarpeiden huomioimiseen sovintoehdotuksessa. Naisvaltaisten alojen suuremmat palkankorotukset ovat tehokas tapa vähentää sukupuolten välistä palkkaeroa.

Lisätietoja Jytyssä:

Edunvalvontajohtaja Jukka Maarianvaara, puh. 040 968 0538, jukka.maarianvaara@jytyliitto.fi